Curbs & Cracks in het SMAK

Het Gentse SMAK opent eind januari zijn deuren voor een eerste overzichts- tentoonstelling Curbs & Cracks van de Belgische kunstenaar Koen van den Broek. Het museum legt hiermee de focus op een jonge kunstenaar die op korte tijd consistent en trefzeker een oeuvre bij elkaar schilderde waarmee hij internationaal bekendheid en aanzien verwierf. De tentoonstelling werd samengesteld door Andrew Renton (Goldsmiths College, Londen) en Thibaut Verhoeven (S.M.A.K. Gent) verzamelt nieuw en bestaand werk, verspreid over private en publieke collecties wereldwijd.

Koen van den Broek zoekt inspiratie in 'het onderweg' zijn, talloze roadtrips voeden zijn werk. Met zijn snapshots legt de kunstenaar sec en functioneel de basis voor zijn schilderkunst. Anders dan een schetsboek functioneren de fotografische beelden slechts als geheugensteun en registreren ze lijnen en structuren in het waargenomen landschap. Wat de kunstenaar boeit zijn de kleine segmenten van de realiteit die door de meesten onder ons onopgemerkt blijven. Een stoeprand, een schaduwpartij op de baan die de aanwezigheid van een truck suggereert, een kaal, besneeuwd boslandschap, een eenvoudige woning met ongewoon grote aandacht voor de banale garagepoort, een autobaan die een spannende (doch ook clichématige) curve door het landschap beschrijft. Van den Broek richt zijn blik op een kant van de maatschappij waar geen mens oog voor heeft.

Curbs & Cracks toont een selectie uit het bestaande werk, gekoppeld aan een reeks nieuwe schilderijen. Van den Broek zal ook speciaal voor deze tentoon- stelling een muurschildering aanbrengen in het museum. Het geheel wordt opgebouwd rond een aantal gevoeligheden en motieven die consequent doch discontinue aanwezig zijn in het werk van Koen van den Broek. Hij creëert 'consequent' ruimtes die balanceren tussen de conceptuele contouren van het schilderij en de fotografische afbeeldingen van de werkelijkheid. De tentoonstelling is opgebouwd rond afgelijnde clusters van werken, keuzes die louter vormelijk maar ook thematisch en/of inhoudelijk gestaafd zijn.

Parallel met de tentoonstelling wordt een publicatie uitgegeven door de Amsterdamse uitgeverij Valiz. Het boek kan parallel aan de tentoonstelling beschouwd worden als de eerste substantiële studie van het oeuvre van Koen van den Broek. Zijn werk wordt in dit boek gekaderd door verschillende invalshoeken: de erfenis van abstracte schilderkunst (Andrew Renton, Goldsmiths University, Londen), de samenwerking met John Baldessari (John Welchman, University of California, San Diego), film als inspiratiebron (Merel van Tilburg, Université de Génève), de rol en betekenis van fotografie (Dirk Lauwaert, Brussel), tentoonstellingsstrategieën (Liesbeth Bik en Jos van der Pol, Rotterdam) en de representatie van landschap en architectuur (Wouter Davidts, VU University Amsterdam). Het boek is samengesteld door Wouter Davidts en werd vormgegeven door Metahaven.

Guido Van Peeterssen

LAAT EEN REACTIE ACHTER