1 op 5 geeft tweedehands kerstcadeau

In opdracht van Kapaza! lanceerde onderzoeksbureau Ivox voor de tweede maal de consumentenbarometer. Hierin wordt onderzocht hoe de Belgen die internet gebruiken, staan tegenover het kopen en verkopen van nieuwe en tweedehandsspullen via zoekertjes- en veilingsites. Aan de vooravond van Kerst werden deelnemers ook gevraagd naar hun gewoontes omtrent het kopen van cadeaus. Dit onderzoek werd in november 2009 online uitgevoerd bij 1.000 Belgen. Hieronder treft u de belangrijkste vaststellingen.

20% van de Belgische internetgebruikers heeft al minstens één keer een tweedehands geschenk aan iemand gegeven dat hij op een zoekertjes- of veilingsite gekocht heeft. "Uit de resultaten blijkt dat 40% van de ondervraagde Belgen er geen probleem mee heeft om gekregen cadeaus via zoekertjes- of veilingsites te verkopen." zegt Perry Koorevaar van Kapaza! "De meerderheid van de schenkers vindt wel dat je een gegronde reden moet hebben om dit te doen. Ze zouden het vervelend vinden om hun cadeaus terug te vinden op één of ander site." 34% geeft aan een cadeau te kopen voor 1 persoon; 13% daarvan geeft wel nog een extraatje aan zijn partner. 28% van de surfende Belgen koopt voor iedere persoon een cadeau. Iets meer dan de helft (53%) spreekt af wat er wordt uitgegeven aan cadeaus. Twee derde zal meer dan 100 euro besteden aan geschenken; twee vijfde geeft zelfs meer dan 300 euro uit aan geschenken. 27% vindt dat er door het kopen van tweedehands cadeaus er grotere cadeaus kunnen gegeven worden.

65% van de Belgische internetpopulatie geeft aan dat ze al eens online kopen. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van de resultaten van juni. Zoekertjes- en veilingsites blijven dus heel populair om iets te kopen. Bij de Waalse internetgebruikers nog meer dan bij de Vlaamse, want daar koopt 71% online ten opzichte van 61% bij de Vlamingen. Er wordt nog steeds meer gezocht dan gekocht op zoekertjes- en veilingsites. 71% van de ondervraagden heeft er al eens gezocht en iets meer dan de helft heeft ook al effectief zelf iets verkocht via zoekertjes of veilingsites. De gemiddelde Belg koopt 10 keer per jaar een tweedehands product online, 4 keer per jaar verkoopt hij iets en 17 keer per jaar zoekt hij op zoekertjes- of veilingsites.

Uit de bevraging blijkt dat 51% van de internetgebruikers kopen via zoekertjes- of veilingsites een goede manier vindt om geld te besparen. 40% vindt het eenvoudig om te doen en 37% valt vooral voor het bredere aanbod. Voor 31% is online kopen en verkopen fun. "Op basis van de resultaten willen we online verkopers ook een tip meegeven : maak een goede omschrijving van het goed dat je wenst te verkopen en voeg duidelijke foto's toe." zegt Perry Koorevaar."Meer dan één vierde van de deelnemers geeft immers aan dat aanbieders hun product niet goed categoriseren of omschrijven."

Tweedehands spullen blijven in, zowel bij jong als oud. De resultaten liggen op hetzelfde niveau als in juni: 71% koopt tweedehands spullen (76% in juni). De top 3 van meest gekochte tweedehands zaken : boeken en strips 74%, auto's en motoren 60% en TV, audio, video en games 51,3%. "Mensen die tweedehands spullen kopen doen dit via diverse kanalen. Online is voor bepaalde categorieën een zeer belangrijk verkoopskanaal. De resultaten van de consumentenbarometer worden op dit vlak trouwens bevestigd door de cijfers van het aantal zoekertjes. Zo blijkt dat 36% van de ondervraagden auto's en motoren online koopt, 55% van alle tweedehands TV, audio en games aankopen gebeuren online en 41% van alle huis- & tuinbenodigdheden wordt tweedehands online gekocht. Het aantal zoekertjes binnen deze categorieën is op Kapaza! ook het grootst."vertelt Perry Koorevaar.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here