Moord Eddy Sabbe: UNIZO dringt in open brief aan op sterk signaal

Moord Eddy Sabbe: UNIZO dringt in open brief aan op sterk signaal naar Marokkaanse overheid. Karel Van Eetvelt uitte in een open brief zijn bezorgdheid over de opvolging van de moord op juwelier Eddy Sabbe. UNIZO dringt bij eerste minister Van Rompuy, minister van Jusititie De Clerck en minister van Buitenlandse Zaken Leterme aan op "een sterk signaal naar de Marokkaanse autoriteiten, zodat de normale rechtsgang op korte termijn voortgang kan vinden".

Drie jaar geleden werd juwelier en UNIZO-lid Eddy Sabbe uit Lede vermoord tijdens een overval in zijn zaak. Bij de bevolking in het algemeen en bij ondernemers en bij UNIZO in het bijzonder kwam deze dramatische gebeurtenis heel hard aan.

Eén van de volgens het politie-onderzoek vermoedelijke daders, Mohamed Hachem, blijkt nu ongestoord in Marokko te leven. De Morgen-journalist Douglas De Coninck onthulde onlangs dat het Belgisch parket, ondanks diverse pogingen, er voorlopig niet in slaagt de verdachte uitgeleverd te krijgen door de Marokkaanse overheid.

Dergelijke situatie komt erg zwaar aan bij de UNIZO-leden omdat zo de schijn van straffeloosheid wordt gewekt. Bovendien voedt dit het onveiligheidgevoel bij veel ondernemers.

Daarom dringt UNIZO aan op een duidelijk politiek signaal aan de Marokkaanse overheid, zowel vanuit het departement Justitie als het departement Buitenlandse Zaken. "De normale rechtsgang moet op korte termijn voortgang kunnen vinden," benadrukt Karel Van Eetvelt in zijn open brief. www.unizo.be