Nieuwe plannen voor kustpromotie in het buitenland

zeeNieuwe plannen voor kustpromotie in het buitenland

Minister van Toerisme Ben Weyts bevestigt zijn engagement om de kust te blijven promoten in het buitenland. Tijdens een constructief overleg met het provinciebedrijf Westtoer, de kustburgemeesters, Toerisme Vlaanderen en minister Weyts werden de violen gelijkgestemd. Alle gesprekspartners benadrukken eensgezind het economisch belang van het kusttoerisme.

Er is duidelijkheid over de kustpromotie in de komende jaren. Minister Weyts voorziet 600.000 euro voor specifieke promotiecampagnes voor de kust in de buurlanden. De kust zal bovendien ook meegenomen worden in de promotie van de diverse toeristische productlijnen, zoals gastronomie, cultuur en erfgoed, fietsen en kindvriendelijkheid. Al deze elementen worden samengebracht in één gezamenlijk marketingplan, dat zal opgemaakt worden door Westtoer en Toerisme Vlaanderen.

“Aangezien het kusttoerisme economisch zo belangrijk is, komen er specifieke kustcampagnes in Nederland, Frankrijk en Duitsland. In onderling overleg zullen verschillende deskundigen een voorstel uitwerken waarin de aanwending van dit budget, de operationele aanpak en de transparantie voorop staan”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter van Westtoer. Minister Weyts vult aan: “Het kusttoerisme is goed voor meer dan 40.000 jobs, honderden ondernemingen en bijna 3 miljard omzet. Het is evident dat we deze bestemming op een efficiënte manier zullen blijven promoten in het buitenland.”

Ook Patrick De Klerck, voorzitter van het overleg van de kustburgemeesters, is positief: “Het nieuw strategisch beleidsplan voor de kust 2015-2020 zet de grote lijnen uit voor de toekomst van het kusttoerisme. Belangrijk daarbij zijn onder andere hefboomprojecten met een grote uitstraling om extra binnen- en buitenlandse toeristen aan te trekken.” Tijdens het overleg is afgesproken om op korte termijn de mogelijke hefboomprojecten samen in kaart te brengen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here