Belgian Beauties, de verkiezing van het Belgische souvenir

bootUNIZO organiseert Belgian Beauties, de verkiezing van hét Belgische souvenir. De prijsuitreiking is in aanwezigheid van Hare Majesteit de Koningin

4 op 10 ambachtelijke ondernemers exporteert nu al naar het buitenland. De helft daarvan doet dit nog maar hoogstens 5 jaar. Dat blijkt uit een rondvraag van UNIZO Internationaal en DHL Express bij ambachtelijke ondernemers. Meer dan de helft van wie nog niet exporteert, zegt wel interesse te hebben. Maar een gebrek aan kennis en tijd weerhoudt hen. “Het potentieel aan exporterende ambachtelijke ondernemers is groot. Zij dragen als geen ander het merk België via hun producten de wereld rond. Zij zijn onze ambassadeurs. Het zou jammer zijn, mochten ze omwille van een gebrek aan kennis, tijd of financiële middelen de stap niet durven wagen”, zegt UNIZO-topman Karel Van Eetvelt.

Om ambachtelijke ondernemers een duwtje in de rug te geven, ontwikkelde UNIZO samen met partner DHL Express ondersteuning op maat van de exporterende ambachtelijke ondernemer. Met onder andere 35% korting op exportzendingen, een sticker om ambachtelijke zendingen te doen opvallen en adviseurs die ter beschikking staan voor info en advies. “Door hun focus op internationale groei merken we dat KMO’s sneller herleven, het bewijs zien we in die landen zoals Spanje waar tijdens de crisis exporterende KMO’s het verschil hebben gemaakt,” aldus Danny Van Himste topman van DHL Express. UNIZO en DHL Express lanceren ook de uitdaging ‘Belgian Beauties’, de verkiezing voor hét nieuwe, kwalitatieve Belgische souvenir. “Vandaag nemen toeristen vaak een klein Manneken pis of een mini-atomium mee naar het thuisland. Vaak zijn die souvenirs bovendien “made in China”. Maar er zijn zoveel prachtige ambachtelijke producten die België minstens evenzeer symboliseren en bekend maken in het buitenland”, zegt UNIZO. De winnaar krijgt zijn prijs op 13 januari in aanwezigheid van Hare Majesteit de Koningin.

De overgrote meerderheid exporteert binnen de EU. 40% doet dit ook buiten de EU. Nederlands is de grootste afzetmarkt (83%), gevolgd door Frankrijk (70%) en Duitsland 43%. De helft van wie exporteert, zegt dat export goed is voor 5% van de omzet. Maar liefst een kwart zegt dat export goed is voor ruim de helft van de omzet, voor 10% van de HIB’ers is dat zelfs 75%. Slechts een kwart doet een beroep op ondersteunende diensten zoals FIT.

Belgian Beauties
UNIZO en DHL Express organiseren ‘Belgian Beauties’, een verkiezing van hét Belgische souvenir. Elke Handmade In Belgium labeldrager kan een voorstel indienen, zolang het product maar uniek en Belgisch is, een winkelwaarde heeft tussen 5€ en 150€ en past in de handbagage. Ook moet het product de vakkennis uitstralen. De winnaar kan rekenen op een geldprijs van 1.000€, een grote promotiecampagne en een gegarandeerde afzetmarkt. De uitdaging wordt gelanceerd bij ondernemers met het label Handmade In Belgium. Zusterorganisatie UCM zorgt voor promotie van deze wedstrijd in het Waalse landsgedeelte. Handmade In Belgium is het authenticiteitslabel van UNIZO dat wordt uitgereikt aan ambachtelijke ondernemers. UNIZO ontving nu al een aantal inzendingen, zoals een prototype van handtas, ring, strik en potjes advocaat. Meer info op www.belgianbeauties.be.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here