Bestuur Evergem betreurt afbouw dienstverlening NMBS

treinNieuwe dienstregeling NMBS vanaf 14 december, het bestuur van Evergem betreurt de afbouw van de dienstverlening NMBS

De NMBS heeft aangekondigd dat er op 14 december een nieuw vervoersplan in werking treedt. De uurregeling wijzigt, ook tijdens de ochtend- en avondspits. Het gemeentebestuur betreurt dat er door de NMBS geen rekening is gehouden met de vraag om het bestaande aanbod te behouden.

Evergemse reizigers doen er goed aan de uurregeling grondig te bestuderen om te weten welke trein zij vanaf 14 december moeten nemen (in Evergem of Sleidinge) en om de juiste aansluitingen te verzekeren. Tijdens de ochtendspits rijdt er bijvoorbeeld niet meer elk uur een trein van Evergem naar Gent-Dampoort. Tussen 6 en 9 uur reden er tot nu toe vier treinen. Om 6.34 uur, 7.26 uur, 8.09 uur en 8.56 uur. Dit wordt teruggebracht naar drie treinen: om 6.26 uur, 7.19 uur en 8.26 uur. De nieuwe dienstregeling is te raadplegen op de website van de NMBS: www.nmbs.be.

Gemeentebestuur betreurt wijziging
De NMBS heeft het bestuur laten weten dat het nieuwe vervoersplan is ingediend om “de reizigers een meer robuust aanbod [te] bieden met een meer coherente en realistische treindienst”. Het gemeentebestuur keurde in mei evenwel een motie goed om te pleiten voor het behoud van de huidige dienstregeling omdat de nieuwe regeling voor Evergem een afbouw betekent van de dienstverlening.

De frequentie wordt tijdens de ochtend- en de avondspits met een kwart verminderd. Het gevolg is dat aansluitingen op andere lijnen minder vlot zullen verlopen, dat sommige pendelaars misschien zullen overschakelen op andere vervoermiddelen zoals de auto, dat de treinuren niet langer aansluiten op de schooluren … Evergem pleit voor het behoud van minstens twee treinen per uur tijdens de piekuren, één trein per uur tijdens de daluren en een laatste trein zoals nu omstreeks 21.42 uur.

Treingebruik wordt gestimuleerd
Evergem heeft de afgelopen jaren heel wat inspanningen gedaan om de trein te promoten als vervoermiddel. Er zijn heel wat infrastructuurwerken uitgevoerd aan de perrons en er zijn nieuwe parkeerplaatsen voorzien voor fietsers en automobilisten die vervolgens met de trein pendelen naar het werk. De gemeente betaalt ook al jaren 25 procent van het abonnementsgeld van jongeren die een treinabonnement nemen, om zo het gebruik van de trein te stimuleren. Het aantal gebruikers van de trein is de afgelopen jaren dan ook stelselmatig toegenomen. Het aantal inwoners in Evergem neemt bovendien nog elk jaar toe en er worden nog heel wat zones verkaveld, waardoor de gemeente voorziet dat in de toekomst alleen maar meer mensen gebruik zullen gaan maken van de trein. Een afbouw van de huidige dienstverlening is dan ook onbegrijpelijk meent het bestuur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here