Bloementapijt Brussel in teken van Turkse immigratie

bloementapijt

Veel toeristen zakken af naar de Brusselse grote markt om het prachtige bloementapijt te bewonderen. Het Bloementapijt staat dit jaar in het teken van 50 jaar Turkse immigratie in België. Het tapijt krijgt daarom Turkse motieven, gebaseerd op de beroemde Turkse kelims (Perzische tapijten).

bloementapijtDeze keer kunnen de thuisblijvers ook genieten van het bloementapijt via een digitale camera op de Grote Markt van Brussel die ervoor zorgt dat elke internetgebruiker de verschillende facetten van het mooiste plein ter wereld dag en nacht kunnen ontdekken. (link) Dankzij de webcam, die zich ter hoogte van het Huis der Hertogen van Brabant bevindt, kan iedereen een blik werpen op de Grote Markt

Officieel werd het eerste bloementapijt in zijn huidige vorm in 1971 op de Grote Markt aangelegd door landschapsarchitect E. Stautemans, maar in feite was het de bundeling van een hele reeks dergelijke creaties in Vlaamse steden.

E. Stautemans werd geboren in Zottegem en studeerde af aan de Gentse Tuinbouwschool. Hij experimenteerde begin de jaren vijftig al met eenvoudige kleine tapijten, meer kleden eigenlijk, die voornamelijk uit begonia’s bestonden (in Knokke, Oudenaarde, Sint-Niklaas, Rijsel…).
Al snel besefte hij dat bloementapijten bijzonder geschikt waren om promotie te maken voor zijn geliefde begonia’s, waar hij altijd mee werkte, en om zo hun technische, esthetische èn economische pluspunten in de kijker te plaatsen.

Na jarenlang rekenwerk werd deze architect, een vindingrijk man met veel verbeelding die wist hoe het beste uit de begonia te halen, een deskundige in prachtige bloementapijten met verfijnde kleuren en ingewikkelde motieven. Hij maakte stilaan naam en werd gevraagd om tapijten te maken in België, (Gent, Brugge, Antwerpen, Ieper, Kortrijk, Hasselt, Tongeren, Bergen, Durbuy, …) en ver daarbuiten (Keulen, Hamburg, Luxemburg, Parijs, Londen, Breda, Amsterdam, Den Haag, Wenen, Valencia, en zelfs Buenos Aires en Colombus, Ohio).

Sommige tapijten die hij ontwierp, waren zelfs groter dan in Brussel (77 x 24 m), zoals het meesterwerk op het Gentse Sint-Pietersplein in 1973, met de gigantische afmetingen van 164 x 42 m. Maar, zoals E. Stautemans het zelf zegt, “Nergens is het tapijt mooier en gedistingeerder dan in deze unieke, historische omgeving van de Grote Markt van Brussel”.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here