KU Leuven draagt bij aan ontwikkeling nieuwe auto-onderdelen

autoKU Leuven draagt bij aan ontwikkeling nieuwe auto-onderdelen. Onderzoek vereenvoudigt ontwikkeling nieuwe auto-onderdelen.

4 JULI 14. De hoedenplank in uw auto is vermoedelijk overtrokken met een dun laagje vilt of stof. Wat u waarschijnlijk niet weet is dat onder dat laagje vilt een sandwich composietstructuur schuilt. Deze materialen worden gebruikt om zowat alle ‘harde’ onderdelen van uw auto-inrichting te vervaardigen. Van het dashboard, tot de binnenkant van de autodeur, de bodemplaat van uw koffer en dus ook de hoedenplank.

Nieuw onderzoek zorgt voor een manier om te voorspellen hoe sterk zo’n sandwich composietstructuur zal zijn. De structuur in dit onderzoek is een laag schuim met aan beide kanten een laag glasvezel. Het resultaat is stevig, maar toch heel licht. Het kan voor allerhande doelen gebruikt worden, zoals het interieur van uw auto, maar ook als zijpanelen voor een vrachtwagen, vliegtuigonderdelen, de romp van boten of de opbouw van ski’s.

Het ontwerp van nieuwe sandwich composietstructuren was tot voor kort een heel onvoorspelbare onderneming. Een dergelijke structuur bestaat uit een combinatie van een aantal materialen. Ontwerpers konden op voorhand niet voorspellen hoe sterk en buigzaam deze materialen zouden zijn eens samengevoegd tot een sandwichstructuur. Uw hoedenplank was dus het resultaat van een, bij momenten tijdrovend en kostelijk, trial – and –error proces.

Bart Buffel van de Composite Materials en Propolis onderzoeksgroep van KU Leuven campus Kulab ontwikkelde voor zijn doctoraatsonderzoek een model waarmee ontwerpers op voorhand kunnen zien hoe stevig hun ontwerp zal zijn. Bart Buffel: “Via een x-ray CT-scan van de glasvezellaag gecombineerd met beeldverwerkingsalgoritmes en experimentele testen op de schuimlaag kunnen we tot 10% nauwkeurig voorspellen hoe sterk of buigzaam deze materialen samen zullen zijn.” Dit model betekent een grote stap voorwaarts voor het gebruik van sandwich structuren in allerhande toepassingen. In eerste instantie gaat het om toepassingen in de autosector (deurpanelen, kofferbodems, centrale consoles), maar ook voor innovaties in interieur of thermische isolatie kan dit onderzoek heel waardevol zijn.

Het onderzoek gebeurde in samenwerking met Recticel, een industriële producent van onder andere polyurethaan schuim sandwich composietstructuren zoals isolatie of auto-onderdelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here