30.000 bezoekers voor Gent Jazz Festival

30.000 bezoekers voor Gent Jazz Festival. Editie 2014 zet krijtlijnen voor komende edities. Gent Jazz Festival (10-19 juli) sloot zaterdagavond af met 30.000 bezoekers en twee uitverkochte, zonovergoten dagen op 17 juli (met o.m. Ludovico Einaudi) en 19 juli (met o.m. Charles Bradley). Voor festivalorganisator Bertrand Flamang was 2014 misschien wel de beste editie ooit, met een programma dat meer dan ooit de ziel van het festival uitdroeg en met de zeer goed onthaalde inrichting van het festivalterrein en de verzorgde catering.

José James - (c) Bruno BollaertNaast de topconcerten van headliners en grote namen maakten, in het bijzonder, de rijzende sterren en de momenteel uniek sterke Belgische jazzscene indruk. Dat werd ook bevestigd door de reacties van pers, publiek en door de enthousiast twitterende en facebookende artiesten. Een aantal programmatorische ingrepen gaven alvast nieuwe zuurstof aan het festival.

All that jazz

Met het programma van 2014 werden de lijnen uitgezet voor de komende edities. Bertrand Flamang: “Het geeft een gevoel van thuiskomen, want we zijn teruggekeerd naar de roots van het festival toen we een voor het publiek duidelijk herkenbare opsplitsing hanteerden tussen de twee festivalluiken. De muziek die onder jazz thuishoort, is de afgelopen jaren sterk geëvolueerd en voor een stuk veranderd, zonder haar herkenbaarheid te verliezen. Wat nu onder die vlag thuishoort, staat sinds de voorbije editie opnieuw in de eerste vier dagen en zal daar ook blijven. Het tweede luik legt de nadruk op black music, creatieve pop en singer songwriters, soul… Muziek die op vlak van maatschappelijk engagement of vormelijkheid aansluit bij wat jazz uitademt anno 2014.”

De organisatie ging de uitdaging aan om relatief onbekende namen als de Japanse jazzpianiste Hiromi, de Libanees-Franse trompettist Ibrahim Maalouf, Melanie De Biasio en BADBADNOTGOOD hoog op de affiche of zelfs als headliner te programmeren. “Als festivalorganisator geeft het een enorme voldoening dat net die groepen door het publiek op zijn minst even goed onthaald worden als de sterkste concerten van de headliners. Op deze manier is de balans tussen ontdekking en gevestigde waarden zeer mooi in evenwicht. Ook dat blijft een boeiende uitdaging voor de toekomst”, aldus Bertrand Flamang.

Garden Stage blijft certitude

Deze editie is ook duidelijk gebleken dat voluit kiezen voor een tweede podium, een echt schot in de roos was. Dankzij de Garden Stage kon meer ruimte worden gegeven aan opkomend talent, aan Belgische bands en buitenbeentjes die zonder de extra podiumplaatsen uit de boot zouden vallen. De groepen op deze Garden Stage bieden een muzikale meerwaarde en zouden, wat de organisatie betreft, net zo goed op het hoofdpodium kunnen staan. Dankzij dit extra podium ontstond ook ruimte in het programma om het broeinest van talent uit het conservatorium van de HoGent meer plaats te geven in het programma.

Editie van doorbraken en hoogtepunten

Dat een groot aantal groepen doorbreekt tijdens één festivaleditie klinkt onwaarschijnlijk, maar bleek realiteit. De nieuwe wind die bij heel diverse artiesten merkbaar was, bleek zeer veelbelovend.

Afgaande op de reacties van publiek en pers leverde Gent Jazz Festival 2014 een mooi lijstje van hoogtepunten op: Hiromi, Ibrahim Maalouf, Jon Batiste, Avishai Cohen en BADBADNOTGOOD. De organisatie stelt verheugd vast dat een aantal Belgische bands complexloos in hetzelfde rijtje horen: LABtrio, Black Flower en niet in het minst Melanie De Biasio.

De headliners waarvoor de verwachtingen zeer hoog lagen, overstegen vaak zichzelf. Vier groepen staken er nog eens bovenuit met echt memorabele concerten, namelijk Chick Corea-Stanley Clarke ‘duet’, Ludovico Einaudi en Dave Holland ‘Prism’, en Charles Bradley and his Extraordinaires.

Jazzprijzen

Traditioneel werden op Gent Jazz Festival ook heel wat prijzen uitgereikt.

Jos L. Knaepen, huisfotograaf van het festival, werd door SABAM beloond met de award ‘Muze van de jazz’ omwille van zijn jarenlange inzet en bijdrage aan de jazzscene.

Met de SABAM Jazzaward voor ‘Gevestigde waarde’ t.w.v. 10.000 euro, toegekend aan trompettist Bart Maris, werd een steunpilaar van de Gentse jazzscene bekroond voor zijn talloze creatieve groepsprojecten. Het wordt vooral uitkijken naar de verdere evolutie van pianist Seppe Gebruers die de SABAM Jeugd & Muziek-award met een cheque van 5.000 euro naar huis mocht nemen.

Het duo Keenroh won ‘Jong Jazztalent Gent 2014’, een samenwerkingsinitiatief van Gent Jazz Festival en Brouwerij Duvel Moortgat. Keenroh ontvangt daarbij een werkbeurs van 10.000 euro waarvan het resultaat op Gent Jazz Festival 2015 zal te horen zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here