Stap vooruit in locatieonderzoek nieuwe Meulestedebrug

Stap vooruit in locatieonderzoek nieuwe Meulestedebrug. 10 juli 2014 – Op de plaats van de huidige Meulestedebrug in Gent komen in de toekomst twee aparte bruggen naast elkaar. Dat is beslist op een overleg met alle betrokken partijen. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV zal de komende weken de twee resterende scenario’s verder verfijnen zodat er zo snel mogelijk consensus kan komen over het nieuwe concept.

De huidige Meulestedebrug, die gebouwd werd in de jaren ’50, over het kanaal Gent-Terneuzen in Gent is sterk verouderd en aan vervanging toe. Waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal NV zal de huidige brug vervangen. De afgelopen maanden was er intensief overleg met alle betrokken partijen zoals de Haven van Gent, Agentschap Wegen en Verkeer, Stad Gent, Agentschap Onroerend Erfgoed,… Ook enkele buurtbewoners zaten als “bevoorrechte getuigen” mee rond de tafel om belangrijke knopen door te hakken.

brug gentTwee beweegbare bruggen naast elkaar

Tijdens de gemeentelijke begeleidingscommissie, die gisterenmiddag plaatsvond, werd alvast beslist om het eerste scenario te schrappen. In dat scenario werd de huidige Meulestedebrug vervangen door 1 grotere, beweegbare brug met daarop vier rijstroken. Dat wil zeggen dat er op de plaats van de huidige Meulestedebrug in de toekomst dus twee aparte bruggen naast elkaar komen. Dat scenario heeft heel wat voordelen. Zo kan bij een defect of herstelling de naastliggende brug nog steeds gebruikt worden voor doorgaand verkeer. Op dit moment is nog niet beslist of de huidige Meulestedebrug gerenoveerd wordt of vervangen wordt door één van de twee nieuwe bruggen.

Voorlopig blijven er dus nog twee scenario’s op tafel liggen. Het verschil tussen deze scenario’s is een eventuele bijkomende fietsers- en voetgangersbrug ter hoogte van de Kapiteinstraat. Waterwegen en Zeekanaal NV zal de komende weken beide scenario’s verfijnen zodat alle aspecten op mobiliteits- en financieel vlak uitgeklaard zijn om daarna een definitieve keuze te maken.

Werken op terrein

Waterwegen en Zeekanaal NV hoopt kort na de zomer een consensus over het definitieve voorkeursscenario te bereiken. Dat voorkeursscenario zal nadien uitgewerkt worden tot een ontwerp en een uitvoeringsdossier. Daarna volgt de bouwaanvraag en de aanbesteding. Na het verkrijgen van de nodige vergunningen volgen de werken op terrein. Rekening houdend met alle voorgaande stappen kan de bouw van de nieuwe brug ten vroegste eind 2015 beginnen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here