Infrabel bekroont laureaten van BERT

trein
Infrabel bekroont laureaten van “BERT” 28-05-2014

Infrabel en HR Rail hebben vandaag de laureaten bekend gemaakt van de nationale wedstrijd BERT (Belgian Railways Competition for Technicians). De 16 deelnemende scholen uit het technische onderwijs hebben de voorbije maanden een reëel technisch probleem uit de spoorwereld opgelost. Vandaag stelden de leerlingen hun project voor tijdens de grote finale in Brussel.

Groene energiebron voor veilig en stipt treinverkeer

De leerlingen uit de derde graad mechanica-elektriciteit kregen als opdracht mee: ontwikkel een milieuvriendelijke energiebron die de “werfkrokodillen” in het spoor zelfstandig kan voorzien van stroom én van op afstand kan worden nagekeken. Een krokodil is een spoortoestel dat treinbestuurders helpt nog veiliger te rijden in de buurt van spoorwerven waar er vaak een tijdelijke snelheidsbeperking geldt.

Voor het derde jaar op rij organiseert Infrabel deze wedstrijd om zo theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen. Het winnende ontwerp zal op termijn worden toegepast op het Belgische spoornet. Bijkomend doel is om de leerlingen warm te maken voor een job bij de spoorwegen. Infrabel wil dit jaar meer dan 1.000 mensen aanwerven: 90% hiervan zijn technische profielen.

Winnaars van de BERT-wedstrijd

Een jury bestaande uit technische deskundigen was heel tevreden met het hoge niveau van de voorgestelde ontwerpen. Bij de beoordeling werd er gelet op het concept, de praktische uitwerking en de gerealiseerde doelstellingen. De winnaars ontvingen een geldprijs en treinbiljetten en voor elke deelnemer was er ook een B-dagtrip.

De volgende technische scholen werden bekroond door de jury:

– 1ste prijs: Viio Nijverheid Tongeren
– 2de prijs: Technisch Instituut Heilig Hart Hasselt
– 3de prijs: Ecole des Arts & Métiers d’Erquelinnes
– Publieksprijs: Institut René Cartigny Bruxelles
– Juryprijs ‘meest originele concept’: Institut Technique de Namur
– Juryprijs ‘beste presentatie’: Githo Nijlen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here