Open brief aan Groen, Van Besien en Wouter Stockman

van bezien

van bezienOpen brief aan Groen, voorzitter Van Besien en schepen te Ronse Wouter Stockman

Groen. In woorden groen of in werkelijkheid kameleon? Aan de heren Van Besien en Stockman, respectievelijk voorzitter partij groen en ‘groene’ schepen te Ronse,

Beste Wouter en Wouter,

Groen stelde zich dit weekend voor als de progressieve partij die onder meer garant staat voor een beleid dat rekening houdt met het milieu. Van die woorden kan niemand nog verschieten, maar wat ondertussen én straks met de werkelijkheid – zoals concreet te Ronse?

Ronse staat al weken onder druk omdat de Vlaamse overheid hier zijn lokale variant van de Lange Wapper wil realiseren: de zgn economisch noodzakelijke doortrekking van de N-60 met zowaar een viaduct.

Dat die viaduct je reinste waanzin is, zowel economisch als op vlak van milieu (er zijn nog tegenargumenten), weet zowat iedere burger en klachten zijn al ingediend bij de Vlaamse regering. Wie op de voorlinie van deze klachten zou moeten staan, is de lokale afdeling van Groen. Die partij zwijgt echter als vermoord. Vermoord door wie/wat? Haar nieuwe schepen Wouter Stockman is al meer dan twee decennia gekend als een ‘echte groene’. Nu het er echt om doet is de groene kleur blijkbaar verdwenen, zoals bij zijn gehele lokale afdeling. Die inconsequentie en dat gezichtsverlies leiden bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zo goed als zeker naar het einde van Groen lokaal; honni soit qui mal y pense. Dat schreef ik al vorige week, zonder de minste reactie, in een publieke brief aan Uw schepen en een voorheen ook al groene CD & V-collega van hem (zie www.gazetronse.be week 20 – maandag 12 mei 2014 – p. 25 + zie p. 22 voor een beeldsimulatie viaduct – en desgevallend vorige edities)

Misschien is dat een voorproefje, voor de handelingen van Groen op Vlaams regeringsniveau, een niveau waar ze graag aan zegt te willen deelnemen? Luister naar de woorden, maar kijk niet naar de daden! Hopelijk kijkt men binnen enkele jaren alvast te Ronse niet op tegen deze viaduct. Want partijen komen en (ver)gaan, maar een hele stad onder beton- en andere terreur……

In een democratie kan politiek moeilijk zonder compromissen. Te Ronse is de inzet echter zeer eenvoudig; het is ja of neen tegen deze viaduct. In Antwerpen zei Groen NEEN tegen een Lange Wapper, én ijvert zij bovendien voor een overkapping van de hele ring, terwijl Groen in Ronse JA zegt tegen deze betonnen waanzin. Vanwaar én hoe lang nog deze tegenstrijdigheid? Of is Groen dan een gewone machtspartij als het haar uitkomt, is een beetje macht interessanter dan essentiële principes, zeg maar vooral in dit geval zorg voor gezondheid en het behoud van het milieu.

Horen we – nog – van jullie? Dan graag een POLITIEK NEEN tegen de gekende waanzin, een MOREEL JA dus voor Uw eigen principes – de betekenis van Uw politiek bestaan. En breek daarmee bij de vervreemde Ronsese politici de muur van stilte en onredelijkheid voor dit wanproject.

Jean-Marie De Dijn, filosoof en drs geschiedenis en Ronsenaar, nu in hart en onderzoek, vroeger ook in daden.

(Foto groen.be)