Mini-jobbeurs en sms-actie voor een job in de schoonmaak

sponsOp woensdag 7 mei 2014 was er het evenement ‘Schone Job’. Jongeren maakten er kennis met het poetsbedrijf CIBO cleaning, dat op die manier hoopt aan zijn vraag naar extra personeel te voldoen. Schone Job is een gezamenlijke actie van vzw Groep INTRO, vzw Jong en vzw Lejo, in samenwerking met de Stad Gent en CIBO cleaning. Deze actie is uniek in haar soort. Ze is immers bedacht en uitgewerkt in samenwerking met de jongeren zelf.

Schoonmaakpersoneel gezocht

Ondanks de crisis blijft de vraag naar schoonmaakpersoneel hoog. Evenwel is schoonmaak een zogenaamd ‘knelpunt’. Dat betekent dat er heel wat vacatures zijn die maar niet ingevuld raken. Nochtans zijn er nogal wat mensen, niet in het minst jongeren, die voor een job in de schoonmaak in aanmerking komen. Een goede reden om jongeren fysiek in contact te brengen met CIBO, een groot schoonmaakbedrijf dat inzet op diverse schoonmaakactiviteiten, van een dienstenchequebedrijf over industrial cleaning tot het onderhoud van parkeersignalisatie van de Stad.

Schone Job

Vzw’s Groep Intro, Lejo en Jong legden met de steun van de Stad Gent en binnen het kader van het Partnerschap Gent, Stad in Werking contacten met CIBO cleaning. Samen met de jongeren die bij hen in begeleiding zijn en vaak in een traject naar werk zijn ingeschakeld, werkten ze een programma uit, dat de diverse aspecten van een job in de schoonmaak meer bekendheid geeft bij jongeren, hen informeert over hoe te solliciteren in de schoonmaak en hen fysiek met een bedrijf – in casu dus CIBO cleaning – in contact brengt.

Concreet ontwikkelden de jongeren van Lejo, Groep Intro en Jong een film, waarin ze een job in de schoonmaak vanuit een jongerenbril aanschouwelijk maken.

Daarnaast bedachten ze samen met de begeleiders van de vzw’s een mini-jobbeurs, waar jongeren in gesprek konden gaan met het bedrijf, sollicitatie-ondersteuning konden krijgen en konden solliciteren op vacatures bij CIBO cleaning. Inschrijven kon via facebook.

Tegelijk met de mini-jobbeurs vond een sms-actie plaats, die de ingeschreven jongeren naar bepaalde locaties bracht waar ze ‘schoonmaak’ in de praktijk konden zien: een dienstenchequebedrijf aan het Sluizeken, industrial cleaning van parkeersignalisatie aan de Vrijdagmarkt, ramen wassen van de Vooruit, noem maar op. De ingeschreven jongeren kenden de locaties niet van tevoren, en moesten ze op eigen kracht bereiken. Alsof ze zelf naar het werk zouden gaan …

Een geslaagde matching

In totaal schreven 90 jongeren zich in. Het ging in hoofdzaak over jongeren die bij Jong, Lejo of Groep Intro over de vloer komen. 45 van hen daagden effectief op, namen deel aan de sms-actie en maakten gebruik van het rechtstreekse sollicitatie-aanbod. 30 onder hen solliciteerden effectief naar een job bij CIBO-cleaning. CIBO cleaning zelf bevestigde ondertussen dat ruim 10 van hen effectief een job krijgen aangeboden.

Schepen Coddens: ‘Indien je een job wil vinden en houden, is niets zo belangrijk als motivatie. Motivatie bepaalt de kwaliteit van je werk, je stiptheid, je werkattitude. Deze actie zet op een originele manier in op duurzame kansen op werk, in een sector waar het niet makkelijk is geschikte werkkrachten te vinden, en waar iedereen met motivatie welkom is. Ik juich dit soort acties toe, omdat het arbeidsvraag en –aanbod op maat van bedrijf én jongeren afstemt. En jongeren bovendien positief motiveert om op zoek te gaan naar werk. Ik hoop dat dergelijke initiatieven in de toekomst kunnen bijdragen aan de aanpak van de jongerenwerkloosheid.”

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here