Wil Aalst de kloof dichten, dan moeten er 14000 jobs bij komen

aalst hopzaal

aalstWil Aalst de kloof dichten, dan moeten er 14000 jobs bij komen zegt Kurt Kiekens. Investeerders en projectontwikkelaars moeten overtuigd worden om naar Aalst te komen en niet te kiezen voor een andere stad. Jammer genoeg lijkt dit stadsbestuur geen idee te hebben hoe ze dat moet klaarspelen.

Een rondleiding met investeerders, architecten en projectontwikkelaars rond in Aalst, een charmeoffensief van het schepencollege om aan de buitenwereld te tonen dat Aalst zijn grauwe, industriële verleden achter zich heeft gelaten. Aalst, zo meent het stadsbestuur, zit in volle expansie. Toegegeven, de jongste jaren zijn de resultaten van de stadsvernieuwing zichtbaar geworden en na jaren van stilstand werd ook de parking onder de Hopmarkt gerealiseerd, waardoor het stadscentrum beter bereikbaar is geworden. Dit zou moeten een startpunt zijn geen eindpunt.

Er is meer nodig dan vernieuwde straten en charmante pleinen om van Aalst een aantrekkelijke stad te maken. De aantrekkingskracht en welvaart van een stad kan je namelijk ook aflezen aan de globale economische activiteiten die er plaatsvinden, aan de werkgelegenheid die een stad creëert. Uit de cijfers van het ministerie van Economie, KMO, Middenstand en Energie blijkt dat Aalst zijn voet kan zetten naast Mechelen, de meest vergelijkbare centrumstad. Zowel Aalst als Mechelen tellen ruim 5.400 bedrijven.

Daar blijkt de vergelijking evenwel al te stoppen!! Jobs in eigen streek?

Aalst loopt hopeloos achterop. Beide steden hebben ruim 48.000 inwoners tussen 20 en 64 jaar, dat is de beroep- actieve leeftijd. Maar terwijl er in Mechelen 50.027 jobs zijn, zijn er dan in Aalst slechts 36.326. De job -ratio in Aalst is 74,6, terwijl dat in de andere centrumsteden 101,7 is en in Mechelen zelfs 104,1. Schrijnend weinig jobs in Aalst, ondanks zijn strategische ligging, en dat is een gigantisch probleem dat je niet oplost door investeerders langs hernieuwde pleinen te leiden.

De stad moet namelijk echt aantrekkelijk worden voor ondernemers zodat zij zich hier vestigen en er automatisch meer werkgelegenheid wordt gecreëerd. Op 8 juli 2010 keurde de gemeenteraad het masterplan Siesegem goed voor de inrichting van een bedrijvenpark. De ontwikkeling van dat terrein zou goed moeten zijn voor 1.300 jobs, maar vier jaar na de goedkeuring van dat masterplan is er nog steeds geen steen gelegd of verlegd.

Aalst heeft bovendien 14.000 jobs nodig om de kloof met de andere centrumsteden te dichten.

Maar heeft dit bestuur eigenlijk wel een idee hoe dat moet?

Is er een langetermijnvisie?

Weet dit bestuur waar Aalst op economisch vlak in 2024 wil staan?

Behalve het aansnijden van industrieterreinen, zijn ook een bruisende binnenstad met kleinhandel en horeca van het grootste belang om de keizerlijke stede de uitstraling te geven die het verdient.

Aalst heeft een uniek centrum met winkelstraten die in ster-vorm op de Grote Markt uitkomen, een stratenstructuur die Aalst als winkelstad aantrekkelijk maakt tot zelfs in Dilbeek, dat toch in de schaduw van Brussel ligt.

En toch blijft de leegstand groot, niet alleen in de Korte Zoutstraat dat al langer een probleemkind is, maar ook in de Molenstraat tot zelfs in de Nieuwstraat. Ook de grote ketens – Zara om er een te noemen – zijn niet meer overtuigd van een stek in hartje Aalst.

De Sint-Jorisstraat? Die geldt als het origineelste winkelstraatje van de stad, maar blijkbaar niet echt rendabel, gezien het verloop in sommige van die panden. Er is wel degelijk een creatieve onderstroom in Aalst – Aalstenaars zijn sowieso eigenzinnig en creatief – maar dit stadsbestuur doet weinig of niets om die vindingrijkheid te ondersteunen. Geen visie. Alweer. En dan hebben we het nog niet eens gehad over De Pupillen, aangekocht voor 8,5 miljoen euro. Er zijn repetitieboxen en op termijn komt daar de nieuwe bibliotheek, maar wat met de echte duurzame lange termijn oplossingen.

Kurt Kiekens – Open-VLD

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here