Werkzaamheden op E40 tussen Aalter en Sint-Denijs-Westrem

e40Anderhalve maand werkzaamheden op E40 tussen Aalter en Sint-Denijs-Westrem

Vanaf 25 april gaat het Agentschap Wegen en Verkeer aan de slag op de E40 tussen Aalter en Sint-Denijs-Westrem in de richting van Brussel. Alle rijstroken en de pechstrook worden heraangelegd in asfalt. Halverwege juni moet alles klaar zijn. Deze werkzaamheden zullen een impact hebben op het verkeer, zeker tijdens de spitsuren en bij druk kustverkeer. Om de hinder zo kort mogelijk te houden, wordt er 24/24 en 7/7 of enkel ’s nachts gewerkt. Voor de veiligheid geldt een snelheidsregime van 70 km/u in beide richtingen.

Fasering Fase 1: heraanleg tussen Aalter en Drongen 25 april tot 10 mei In de eerste fase wordt de pechstrook, rechter- en middenrijstrook aangepakt. In beide richtingen zullen twee versmalde rijstroken beschikbaar zijn voor het verkeer. De op- en afrit in Nevele richting Brussel dicht van 27 april tot 7 mei.

Fase 2: heraanleg tussen Drongen en Sint-Denijs-Westrem 10 mei tot 29 mei Het verkeer blijft in deze fase op twee versmalde rijstroken in elke richting. Van 12 tot 20 mei gaat de op- en afrit Drongen dicht voor het verkeer. Daarna, van 21 mei tot 29 mei, gaat de afrit in Sint-Denijs-Westrem dicht.

Fase 3: asfalteringswerken op de linkerrijstrook nachtwerk in de eerste helft van juni
In de laatste fase wordt in 10 nachten het linkerrijvak heraangelegd. In deze fase moet het verkeer over de rechterrijstrook. De werken starten elke dag om 22u en lopen tot 6u. Overdag ondervindt het verkeer geen hinder.


Verkeer Het verkeer zal twee versmalde rijstroken hebben in elke richting.

Voor de afgesloten op- en afritten gelden omleidingen. Alle omleidingsplannen vindt u op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Wat wordt heraangelegd? De drie rijstroken richting Brussel krijgen een grondig onderhoud. De rechterrijstrook wordt tot op de fundering heraangelegd in asfalt. De middenrijstrook krijgt een nieuwe onderlaag en toplaag. Van de linkerrijstrook en de pechstrook wordt de toplaag vernieuwd. Aangezien de rechter- en middenrijstrook meer belast worden met zwaar verkeer, worden ze grondiger hersteld.

Veiligheid en minder hinder Voor de veiligheid van de wegarbeiders en de weggebruikers geldt een snelheidsregime van 70 km/u ter hoogte van de werfzone en dat in beide richtingen.

Om de hinder voor de weggebruikers zo veel mogelijk te beperken, zal de aannemer in de eerste twee fases 24/24 en 7/7 werken en in de laatste fase enkel ‘s nachts. Zo kan ruim 16 km snelweg op amper anderhalve maand tijd hersteld worden.

De complexen Sint-Denijs-Westrem, Drongen en Nevele liggen in de werfzone en zullen voor een korte periode afgesloten worden. Het afsluiten van complexen wordt tot een minimum beperkt en twee opeenvolgende op- of afritten gaan nooit samen dicht.

Om kopstaartaanrijdingen te vermijden, zal er een filedetectiesysteem ingezet worden in de richting van Brussel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here