Doopdecreet in Aalst moet studentendopen in goede banen leiden

StudentenHet college van burgemeester en schepenen volgt de vertegenwoordigers van het studentenkonvenant en de Aalsterse Jeugdraad in hun vraag om in samenspraak met ondermeer de hogescholen, politie, reinigingsdiensten, jeugddienst en andere betrokkenen tot een ‘doopdecreet’ te komen. Het doopdecreet zal bestaan uit een aantal randvoorwaarden waar studenten zich moeten aan houden wanneer ze een doop willen organiseren.

Gemeenteraadslid David Coppens (N-VA): “Aalst telt heel wat studentenverenigingen die jaarlijks een doop organiseren om nieuwe studenten in te lijven. De meeste dopen verlopen zonder incidenten. De vertegenwoordigers van het studentenkonvenant en de Aalsterse Jeugdraad namen een initiatief om de dopen in goede banen te leiden, met respect voor de deelnemers en betrokkenen. Ik ben blij dat het stadsbestuur hier oor voor heeft en met dit advies en de andere actoren tot een ‘doopdecreet’ wenst te komen. Op deze manier kan er een positieve samenwerking ontstaan tussen alle betrokken partijen.”

Het advies van de vertegenwoordigers van het studentenkonvenant en de Aalsterse Jeugdraad dateert van 22 januari 2014. Studentendopen maken deel uit van de tradities die leven bij studentenverenigingen. Nieuwe studenten moeten onder andere opdrachten uitvoeren in het stadscentrum om volwaardig deel uit te maken van een studentenclub. Om deze dopen in goede omstandigheden te laten verlopen, zullen er afspraken gemaakt worden tussen de stad en de studentenverenigingen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here