Parfum, bloemen en lingerie blijven een populair Valentijnsgeschenk

loveUNIZO over Valentijn: “Lingerie, parfum en bloemen blijven populairste cadeaus, maar ook professionele fotoshoots meer en meer in trek”

Parfum, bloemen en lingerie blijven een populair Valentijnsgeschenk, maar ook andere sectoren proberen creatief uit de hoek te komen om verliefde mannen en vrouwen inspiratie te geven. Zo gaan ook Valentijnsburgers en ontbijtmanden vlot over de toonbank of genieten koppels van elkaar in de sauna. Een professionele fotoshoot bij een fotograaf ten slotte blijkt steeds meer een trend. “Valentijn inspireert dus niet alleen geliefden, maar ook ondernemers”, zegt UNIZO. Naar aanleiding van Valentijn peilde UNIZO bij haar aangesloten sectoren hoe ze met Valentijn omspringen en wat de populairste cadeaus zijn. Een overzicht:

Fotoshoot: Een geschenk dat blijft
De Nationale Vereniging van Beroepsfotografen ziet steeds meer koppels langskomen voor een professionele fotoshoot. Mannen en vrouwen willen elkaar verrassen met een blijvend geschenk. “Voor valentijn mogen de foto’s dikwijls ook wel een beetje glamour allures hebben”, zegt de Vereniging. Het samen beleven van de shoot is voor veel koppels ook een reden voor het cadeau. “Veel koppels boeken in de Valentijnsperiode een fotosessie en maken er samen een echte belevenis van in de fotostudio” aldus Vereniging.

Lingerie: liefde toch niet blind
De bij MODE UNIE aangesloten beroepsorganisatie van zelfstandige lingeriewinkels FEDELIN omschrijft Valentijn als “een voor de branche nog stijgende topper”. Voor de verkoop van lingerie is Valentijn een piekmoment. Elk jaar stijgt de omzet in de lingeriesector in de periode rond Valentijn met 20%. Het best verkochte product is de cadeaubon. Ook lingeriesetjes scoren goed. Dat komt volgens de federatie omdat de zelfstandige lingeriewinkels van veel van hun vrouwelijke klanten hun maat op de klantcomputerfiche bijhouden. Hun echtgenoot of vriend kan dan op Valentijn het juiste setje in de juiste maat kopen. De best verkochte kleuren zijn zwart en rood.

Bloemen: liever romantisch creatief boeket dan de eeuwige rode rozen
Volgens KUFB, de Koninklijke Unie van de hedendaagse floristen van België, is “Valentijnsdag één van de fijnste dagen van het jaar om als florist in de winkel te staan”. De roos blijft de ultieme bloem om de liefde te verklaren. Ze vertegenwoordigt 40% van de verkochte snijbloemen rond Valentijn. Maar ook tulpen, ranonkels, anemonen, germini’s en andere voorjaarsbloemen zijn populair. Naast het traditionele rood, zijn vooral gemengde boeketten in de tinten rozerood, fuchsia, lila en wit in opmars. “Als we voortgaan onze ervaringen van de afgelopen jaren, verwachten we opnieuw een lichte stijging in de bloemenverkoop rond Valentijn”, aldus KUFB.
Ook de bij UNIZO aangesloten Belgische Tuincentra Vereniging voorziet een verdriedubbeling van de normale omzet rond Valentijn. De klanten besteden gemiddeld tussen de 20 en 40 euro aan vooral snijbloemen.

Slagerij: de Valentijnsburger
Slagerijen spelen volgens de bij UNIZO aangesloten Federatie van Keurslagers in op Valentijn met “Valentijnsgetinte” producten. Zo pakken ze uit met “Valentijnssalades”, “Valentijnsburgers” of een flesje Cava bij aankoop van een Valentijngerecht. De liefde blijkbaar gaat nog altijd door de maag, want de Federatie ziet een positieve impact van de producten op de verkoop.

Brood en banket. Liefdevolle ontbijtmanden en hartelijke taartjes
Volgens de bakkerijfederatie Bakkers Vlaanderen is Valentijnsdag een vaste waarde. De Vlaamse, ambachtelijke bakker ziet zijn omzet op 14 februari stijgen. Toch blijkt de dag waarop Valentijn valt een belangrijke verkoopsfactor. Valentijn in het weekend of op een vrijdag scoort altijd nog beter voor de bakkerijsector. Onder meer ontbijtmanden en hartelijke taartjes blijken erg in trek te zijn. De Federatie ziet de belangstelling voor Valentijn elk jaar toenemen.

Sauna- en wellnesswereld
Al enkele jaren op rij telt SVB, Sauna Vereniging België, een flink aantal extra bezoekers in de Valentijnsperiode. Elk jaar stijgt de omzet rond Valentijn met ongeveer 5%. Koppeltjes nemen vaak een extra dag vrij om samen van een verwendag te genieten. Ging het vroeger vooral om een saunabezoek, eventueel afgerond met een etentje, dan reserveert men nu vaak voor een totaalconcept: saunabezoek, beautybehandelingen en een Valentijnsmenu als extra. Het feit dat koppels ‘tijd voor elkaar’ als een cadeautje ervaren, heeft volgens de uitbaters te maken met onze hectische manier van leven.

E-cards – http://www.gocard.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here