Groepsaankoop autoverzekeringen voor jongeren

autoverzekering

autoSamen Sterker daagt autoverzekeringssector uit met campagne ‘Jong en (zelf)verzekerd’

Jongeren hebben het nog steeds uiterst moeilijk om een eigen, betaalbare autoverzekering te vinden, zo is gebleken uit een undercoverreportage van het consumentenmagazine ‘Volt’. “Om aan die aanhoudende discriminatie te remediëren hebben we met Samen Sterker een groepsaankoop autoverzekeringen georganiseerd met de focus op jongeren”, zegt Michèle Hostekint (sp.a).

De reportage in Volt bevestigde wat we al langer wisten: chauffeurs jonger dan 26 jaar geraken moeilijk verzekerd. In één op de drie gevallen worden ze flagrant geweigerd, of betalen ze torenhoge premies, variërend van 1.400€ tot maar liefst 2.200€ op jaarbasis. Ook tussen 26 en 30 jaar blijft de kost van een autoverzekering hoog. De FOD Economie kwam begin december tot dezelfde conclusies.

Onluisterend is dat Assuralia, de beroepsvereniging voor verzekeraars, het probleem erkent maar dat er aan deze discriminatie nauwelijks iets verandert”, zegt Michèle Hostekint. “Met sp.a hebben we langs diverse kanalen het aangeklaagd dat het voor jongeren -zelfs al zijn ze ongevallenvrij- niet evident is om een betaalbare autoverzekering te vinden. Verzekeraars moeten stoppen met aan te nemen dat alle jongeren brokkenpiloten zijn”.

Minister van Economie Johan Vande Lanotte heeft na de studie van de FOD Economie in december een aantal voorstellen gelanceerd om de autoverzekering voor jongeren betaalbaar te maken: zo is het toelaten van een gezamenlijk aanbod voor contracten voor de ouders en contracten voor de kinderen een optie die de prijzen kan drukken. Het voor jongeren mogelijk te maken een autopolis af te sluiten voor meerdere jaren, is een ander voorstel. Nu zijn de contracten opzegbaar na één jaar wat ze duur maakt. Als de verzekeraars het risico op schadegevallen kunnen spreiden over drie, vijf jaar, kunnen de premies omlaag.

In afwachting van een regulerend kader nam Samen Sterker alvast het voortouw om de verzekeringsmarkt uit te dagen om een scherp bod te doen voor jonge chauffeurs, zonder dat de ouders hier per se betrokken partij zijn. De coöperatieve lanceerde de campagne “Jong en (zelf)verzekerd”, gekoppeld aan een groepsaankoop autoverzekeringen. “Deze groepsaankoop is georganiseerd met de focus op jonge chauffeurs tussen 18 en 29 jaar”, zegt voorzitter Michèle Hostekint van Samen Sterker. “We willen makelaars en maatschappijen overtuigen van het voordeel dat een contract met jongeren op langere termijn kan opleveren, in plaats van de directe winst van een peperduur contract”.

De groepsaankoop autoverzekeringen sloot afgelopen dinsdag af en leverde meer dan 1700 registraties op. De deelnemers ontvangen rond 24 februari een voorstel van aanbod. “Dat voorstel is vrijblijvend en kan voor de overstappers een fors prijsvoordeel opleveren. We hopen oprecht dat heel wat jonge chauffeurs hier een graantje van kunnen meepikken”, besluit Michèle Hostekint.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here