Bijtelling Nederland (autobelasting) structureel hoger dan in buurlanden

autoBijtelling Nederland structureel hoger dan in buurlanden. De bijtelling van leaseauto’s is een veel besproken onderwerp en niet zelden leidt het tot grote onduidelijkheid onder autobezitters.

De regels rond de bijtelling veranderen geregeld en daarnaast zitten er ook opmerkelijk grote verschillen in de hoogte van de bijtelling tussen België, Nederland en Duitsland. De bijtelling, wat het percentage is dat de fiscus rekent voor het privé gebruik van het voertuig indien er meer dan 500 kilometer per jaar mee wordt gereden, is een heffing om ongelijkheden tussen leasen en kopen zoveel mogelijk gelijk te trekken. Zuinige auto’s zoals de honda jazz hybrid bijvoorbeeld, hebben lagere bijtelling dan milieubelastende voertuigen. Maar de komende jaren lijkt er ook een hoop te gaan veranderen rondom de bijtelling.

Onlangs is er nog onderzoek gedaan naar de bijtelling in Europese landen door de Vereniging Auto van de Zaak. Hieruit kwam o.a. naar voeren dat er in Nederland al gedurende een aantal jaren veel hogere percentages voor bijtelling worden gerekend dan in landen als België en Duitsland. Een werknemer met een salaris van € 50.000 bruto per jaar bijvoorbeeld die een standaard 2.0 liter dieselwagen rijdt, is in Nederland ruim € 320 euro kwijt aan netto bijtelling. In Duitsland ligt dit bedrag op slechts € 122 en in België is dit bedrag slechts € 75 euro. Ook in het Verenigd Koninkrijk (€ 202) en in Frankrijk (€ 85) liggen de percentages voor bijtelling van een leasewagen aanzienlijk lager dan in Nederland.

De Vereniging Auto van de Zaak, welke internationaal opereert, heeft aangeven te zullen gaan strijden voor een verlaging van het bijtellingstarief in Nederland. Daarnaast streeft de consumentenorganisatie naar zoveel mogelijk gelijke belastingtarieven op Europees niveau voor het zakelijk rijden.

In Engeland is de bijtelling 3 jaar geleden al verlaagd in de vorm van het belastingvrij stellen van brandstof voor leaserijders. Het percentage bijtelling wordt nu enkel gebaseerd op de cataloguswaarde van de wagen, het brandstoftype en de hoogte van de schadelijke CO2-uitstoot.

In België zijn in 2011 ook de bijtellingstarieven veranderd als gevolg van het bijstellen van de uitstootnormen. De hoogte van de bijtelling is in België tegenwoordig enkel afhankelijk van de hoogte van de CO2-uitstoot en zorgt hiermee voor een eerlijke belasting van de leaserijder. Het is afwachten wanneer de Nederlandse overheid gehoor zal geven aan het verzoek van de Vereniging Auto van de Zaak en, in navolging van België en Duitsland, de heffing voor leaserijders zal gaan verlagen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here