Open Vld Gent maakt actiepunten rond mobiliteit over aan Gwendolyn Rutten

open vld gentOpen Vld Gent maakt actiepunten rond mobiliteit over aan Gwendolyn Rutten. Tijdens een fietstocht georganiseerd door de Gentse Open Vld afdelingen hebben de mandatarissen en leden van Open Vld Gent hun bovenlokale bezorgdheden en ideeën met betrekking tot mobiliteit overgemaakt aan voorzitter Gwendolyn Rutten. Open Vld Gent vroeg om de punten uit het Gentse bestuursakkoord op te willen nemen in het verkiezingsprogramma van Open Vld voor de Vlaamse verkiezingen op 25 mei en roepen andere lokale partijen op hetzelfde te doen.

Het Gentse bestuursakkoord bevat niet minder dan 800 concrete actiepunten, waarvan heel wat op het vlak van mobiliteit. Voor veel van die projecten is Gent echter afhankelijk van beslissingen van de Vlaamse regering. Open Vld Gent wil alles in het werk zetten om ook die actiepunten te zien realiseren in Gent. Het nodigde daarom op zaterdag 25 januari Open Vld voorzitter Gwendolyn Rutten uit voor een fietstocht door Gent. Tijdens de fietstocht maakte ze kennis met heel wat Gentse pijnpunten en uitdagingen op vlak van mobiliteit.

Gemeenteraadsleden Sas van Rouveroij en Stephanie D’Hose ijverden aan Dampoort onder andere voor een betere verbinding tussen Gent-Dampoort en Brussel met een verhoogde frequentie tijdens de spits. Ze eisten ook voor een dringende herinrichting van het Dampoortkruispunt met meer aandacht voor fietsers en voetgangers en een vlottere doorstroming van het autoverkeer door een ongelijkgrondse verbinding tussen de Koopvaardijlaan en Kasteellaan.

Gedeputeerde Geert Versnick deed in het Vleeshuis enkele Oost-Vlaamse ‘missing links’ uit de doeken die moeten aangepakt worden. Fractieleider uit de gemeenteraad Sami Souguir voegde er aansluitend aan toe om bij openbare werken te waken over de leefbaarheid voor de omgeving en weggebruikers door de hinder zoveel mogelijk te beperken en werken in tijd te beperken of te faseren. Met de werken aan de Sterre, de Kortrijksesteenweg, de Maaltebrug, de oprit van de E40,…, is het zuiden van Gent een tijdlang heel moeilijk bereikbaar. Meer inspraak van de stad bij AWV inzake timings en planning is een noodzaak in de toekomst.

Onder de stadshal brak schepen Sofie Bracke een lans voor betere fietsverbindingen tussen het stadscentrum en de deelgemeenten, wegen die veelal onder de bevoegdheid vallen van de Vlaamse overheid. Schepen Christophe Peeters vroeg Vlaamse ondersteuning om slimme stadsdistributie in Gent mogelijk te maken met onder andere aandacht voor fietskoeriers en het mogelijk maken van ‘handvrij shoppen’. Daarnaast drong hij aan op snellere en duidelijkere communicatie vanuit AWV en De Lijn ten behoeve van de handelaars.

Ter hoogte van de Reep klaagden Eerste schepen Mathias De Clercq en gemeenteraadslid Sas van Rouveroij de langdurige vertraging van het openleggen van de Reep aan. Eens het water kan doorstromen is het in Gent mogelijk om met een systeem van watertaxi’s personen en goederen te vervoeren in Gent. Aan het Zuid herhaalde Mathias De Clercq zijn voorstel om de fly-over af te breken en zo het Zuidpark te vergroten, ook hier is de stad echter afhankelijk van de Vlaamse overheid.

Open Vld voorzitter Gwendolyn Rutten aanhoorde de vele voorstellen en ideeën en beloofde deze mee te nemen naar Brussel voor eventuele opname in het verkiezingsprogramma van Open Vld voor de Vlaamse en federale verkiezingen op 25 mei.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here