Reclameronselaar doorverwezen naar correctionele rechtbank

advoUNIZO: Reclameronselaar XL Media/CCV doorverwezen naar correctionele rechtbank. Meerdere jaren gaf XL Media/CCV (Call Center Vlaanderen), met publicaties als ‘De Infogids’ en ‘De Regiogids’ zich uit als bedrijvengids in opdracht van officiële organisaties, zoals de gemeente, om ondernemers zo een betalende advertentie te ontlokken. De ondernemer denkt dus dat hij een advertentie koopt in een infobrochure van de gemeente, maar niets is minder waar. Wie het document tekent, hangt vast aan een contract van twee jaar met een totale waarde van 1.760 euro (Regiogids door XL Media) of 2.600 euro (Infogids door GSC bvba). Uiteraard via de kleine lettertjes in de bestelbon. “Oneerlijke handelspraktijken” volgens UNIZO.

De ondernemersorganisatie spande daarop meerdere procedures aan tegen het bedrijf. Enerzijds een vordering tot staking en anderzijds een strafrechtelijke klacht. Voor de vordering tot staking kreeg UNIZO over de hele lijn gelijk. Wat betreft de strafrechtelijke klacht is XL Media nu doorverwezen naar de correctionele rechtbank van Hasselt. De zitting is gepland op 28 februari. UNIZO heeft vertrouwen in de goede afloop. Als UNIZO ook in de strafrechtelijke procedure gelijk krijgt, dan wordt het bedrijf zelf aan banden gelegd. “Op die manier kan het geen nieuwe gidsen meer ontwikkelen om opnieuw honderden ondernemers te bedotten”, besluit UNIZO. Gedupeerden door XL Media die zich nog bij de strafklacht wensen aan te sluiten, kunnen zich melden bij het UNIZO Service Center via service@unizo.be of 078 35 39 39

De vordering tot staking, in het voordeel van UNIZO beslecht, zorgde ervoor dat het bedrijf XL Media zijn publicaties op straffe van dwangsom niet langer mag uitbrengen. Een tweede gevolg van het vonnis is dat ondernemers hun openstaande schulden bij het bedrijf niet meer zullen moeten betalen. Volgens UNIZO “in totaal goed voor zowat een half miljoen euro”.

Europese aanpak noodzakelijk
Naar aanleiding van dit vonnis, dringt UNIZO nogmaals aan op een grensoverschrijdende aanpak. Het probleem van reclameronselaars blijft niet tot België beperkt. Daarom steunt de organisatie het voorstel van de Europese Commissie voor meer samenwerking in de bestrijding van malafide reclameronselaars via een betere informatie-uitwisseling en samenwerking tussen de lidstaten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here