Digitaal de hond uitlaten

gsmUSE-IT lanceert crowdfunding voor smartphone app. USE-IT, de toeristische dienst voor jongeren, creëert een smartphone versie van haar populaire stadsplannen. Daarin komt, net zoals op het drukwerk, een selectie van cafés zonder toeristen, de beste frietkoten, alternatieve sightseeing, en “act like a local” tips over hoe je niet door de mand moet vallen als toerist. Bijvoorbeeld: bestel in Brussel geen wafel met slagroom en vier soorten fruit, want wij Belgen doen dat ook niet.

In de smartphone versie zal je ook een bewegende hond op het stadsplan zien. Alle gebruikers zien de hond op hetzelfde moment op dezelfde plaats, dus je kan daar andere reizigers ontmoeten die dezelfde onzichtbare hond komen uitlaten. “De tijd is voorbij dat jonge mensen in de toeristische bubbel blijven zitten,” zegt hoofdredacteur Nicolas Marichal. “Ze zoeken echte plekken, de ziel van de stad. Die virtuele hond wordt eigenlijk een gids om door de straten te verdwalen.”

Maar zover is het nog niet. Eerst moet USE-IT een budget bij mekaar krijgen om de applicatie te creëren. Dat gebeurt via crowdfunding: fans kunnen een vrij bedrag storten op het indiegogo-platform. Vanaf €10 bestaat de kans dat de hond naar jou genoemd wordt. De app zelf zal uiteindelijk gratis zijn.

De meeste mensen hier kennen USE-IT nog van toen ze caféplannen maakten in Gent, maar intussen zijn er al 35 USE-IT steden in Europa. Het principe is overal gelijk: jonge locals kiezen de plekken uit die zij echt de moeite vinden, zonder publiciteit. Vorige maand nog verscheen een internationale studie van Expeditions en Astor (K.U.Leuven) waaruit bleek dat USE-IT een echte toeristische en economische boost betekent voor een stad. Niet alleen blijft één op de tien gebruikers minstens een nacht langer slapen dan oorspronkelijk gepland, vier op de vijf gaan ook op zoek naar plannetjes van de andere steden in het netwerk. Dat is vooral goeie promotie voor minder bekende bestemmingen zoals pakweg Braga (Portugal), Ostrava (Tsjechië) of Leuven.


Alle USE-IT steden samen drukken twee miljoen plannen per jaar. Zullen die dan ophouden te bestaan nu er een digitale versie komt? “Zeker niet. Een groot papieren plan geeft nog altijd het beste overzicht. Maar die digitale hond zal je enkel kunnen uitlaten met de applicatie.”

www.use-it.travel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here