Europees Parlement akkoord met slimme meetapparatuur voor vrachtwagens

tachoHet EP heeft nieuwe specificaties voor digitale meetapparatuur voor vrachtwagens aangenomen. In mei was er al een informeel akkoord tussen het Parlement en de Raad bereikt. De zogenaamde ‘smart’ tachografen zorgen voor het beter naleven van rij- en rusttijd voor chauffeurs. Daarnaast wordt frauderen hiermee moeilijker gemaakt en de veiligheid op de weg verbeterd.

“De nieuwe regels vormen een goede balans tussen veiligheid op de weg en arbeidsomstandigheden aan de ene kant en respect voor de privacy en gegevens van de chauffeurs aan de andere kant. Het EP steunt de introductie van de smart tachograaf omdat het leidt tot betere naleving van de regels en omdat het de administratieve last op transportbedrijven vermindert”, zei rapporteur Silvia-Adriana Ticau (S&D, RO).

Zodra de Commissie de technische details heeft vastgesteld, wordt de apparatuur binnen drie jaar in nieuwe voertuigen geplaatst. Na vijftien jaar worden ze opnieuw gemonteerd op alle voertuigen die voor professioneel transport worden gebruikt.

De tachografen meten automatisch de snelheid, afstand en het begin- en eindpunt van de rit. Autoriteiten kunnen de gegevens op afstand controleren om misbruik gemakkelijker op te sporen. Op basis van alleen die data worden geen boetes uitgedeeld, maar door het nieuwe systeem zijn minder wegcontroles nodig.

Uitzondering voor vakmannen

De regels gelden niet voor vrachtwagens van minder dan 7,5 ton die materialen of machines vervoeren die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft binnen een straal van 100 km van het hoofdkwartier van het bedrijf. Hiervoor geldt de voorwaarde dat het vervoeren niet de daadwerkelijke baan van de chauffeur is.

Controleambtenaren zullen beter worden opgeleid en uitgerust. Ook gelden strengere eisen voor de werkplaatsen die de tachografen in de voertuigen plaatsen.

Bron: EP

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here