Modewinkeliers vragen om streng te controleren op nepkortingen

koopjesZelfstandige modehandel kent één van de slechtste winterverkopen van de afgelopen jaren. Modewinkeliers vragen aan overheid om streng te controleren op nepkortingen tijdens komende koopjes.

Mode Unie, de UNIZO organisatie van de zelfstandige modehandel, heeft traditioneel haar leden bevraagd naar het succes van de voorbije winterverkoop en de verwachtingen ten aanzien van de komende winterkoopjes.

De zelfstandige modehandel heeft de op twee na slechtste winterverkoop achter de rug van de afgelopen 6 jaar. Enkel 2008 en 2011 scoorden slechter. Bij 48% of bijna de helft van de modewinkels was de verkoop van de wintercollectie slechter dan vorig jaar. 29% verkocht evenveel en slechts 23% kende een betere omzet dan in 2012. Globaal geeft dit 3,6% minder omzet dan tijdens de winterverkoop van vorig jaar.

De helft van de respondenten verwijst naar de economische conjunctuur. 17% wijt de slechtere verkoop aan de weersomstandigheden die voor de wintercollectie niet ideaal waren en 15% naar de sperperiode die door sommigen omzeilt wordt door koppelverkopen. De meerderheid van de zelfstandige modehandel blijft echter voorstander van de sperperiode (70%). Ook de eindejaarverkoop viel voor de meeste modewinkels tegen. De verwachtingen ten aanzien van de komende koopjes zijn dan ook gematigd. Meer dan 60% verwacht eenzelfde koopjesomzet dan vorig jaar; Bijna 40% van de wintercollectie is bij de start van de koopjes nog steeds onverkocht.

Bij de start van de koopjes op komende vrijdag 3 januari geven de meeste zelfstandige modewinkels 30% korting. Mode Unie benadrukt echter dat dergelijke kortingen op kwalitatieve en duurzame artikels, betere koopjes zijn dan grotere kortingen op spullen die heel het jaar door goedkoop kunnen aangeschaft worden. Een opvallende vaststelling is dat 70% van de modewinkels voorstander is van strengere overheidscontroles op nepkortingen. Er worden immers teveel grote kortingen aangekondigd waarbij de consument misleid wordt: ofwel hebben de ‘oude’ prijzen waarnaar die kortingen refereren, nooit bestaan, ofwel worden klanten met mega kortingen in de winkels gelokt waarna blijkt dat ze slecht op een zeer klein aanbod betrekking hebben. De Mode Unie vraagt dan ook aan de FOD Controle en Bemiddeling om streng te controleren op de geafficheerde kortingen tijdens de koopjesperiode. Dit is in het belang van zowel de consument als van de handelaar die wél de eerlijke handelspraktijken respecteert.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here