Een prijzenoorlog in België kan 7600 jobs kosten

Een prijzenoorlog kan het voortbestaan van 600 zelfstandige supermarkten bedreigen en 7.600 jobs kosten. Daarom waarschuwt UNIZO-Winkelraad voor vernietigende prijzenspiraal waarbij iedereen verliest, de ondernemers, de werknemers en de klanten. Ons land telt in totaal 1.020 zelfstandige grotere supermarkten goed voor 12.735 jobs.

"Volgens onderzoek in Nederland, waar al geruime tijd een prijzenoorlog woedt onder supermarkten, blijkt een verwoede prijzenstrijd gedurende twee jaar de stopzetting te betekenen voor 60% van de zelfstandige supermarkten. Vertaald naar de Belgische markt zou de sluiting van 600 zelfstandige supermarkten een verlies van 7.600 jobs betekenen." Dat beklemtoont de Winkelraad van UNIZO, de Unie van Zelfstandige Ondernemers, en de beroepsorganisatie VDV waarbij de meeste zelfstandige supermarktuitbaters zijn aangesloten.

Zoals bekend introduceerde de 'Carrefour-groep ook in haar door zelfstandigen uitgebate supermarkten onder het GB-embleem, deze week een nieuwe verlaging van de prijzen. De ondernemersorganisaties doen een oproep niet in een vernietigende prijzenspiraal terecht te komen waarbij iedereen verliest, ook de klant.

Op lange termijn gezien zullen vele handelszaken het niet meer zien zitten en gewoon de deuren sluiten. Kleinere zelfstandigen zullen het eerste slachtoffer zijn. Nadien zijn de groteren aan de beurt. Bij sluitingen zijn er natuurlijk ook afdankingen. Er zal ook minder personeel aangeworven worden. Consumenten zijn ook de werknemers van vandaag die op langere termijn hun job zullen verliezen.Zullen de andere winkelketens reageren met op hun beurt nieuwe prijsverlagingen, vragen de UNIZO-Winkelraad en het VDV zich af?

Mocht dat het geval zijn dan waarschuwen ze nu alvast voor "Nederlandse toestanden." Vooral de KMO's uit de sector met hun werknemers dreigen er, samen met toeleveranciers, slachtoffer van te worden, vrezen de ondernemersorganisaties. "Maar ook de consument zal er op termijn de nadelen van ondervinden. De prijsverlaging dreigt immers het noodzakelijk rendement en bijgevolg de kwaliteit, de service en de ruime keuze voor de klant aan te tasten."

LAAT EEN REACTIE ACHTER