Het Friese Van der Meulen – De Meesterbakkers is overdonderd door de stormloop op hun website om een gratis proefdoosje met de nieuwe Melba Toast Broodsoorten te bestellen. “Zoiets verwacht je bij de introductie van een nieuwe Iphone, maar niet bij Melba Toast.”

Een week nadat dit via demeesterbakkers.nl mogelijk werd, ontplofte plotseling het aantal aanvragen: vanaf woensdag kreeg de website ineens 2.500 bezoeken per uur te verwerken en werden er bijna 4.000 proefdoosjes besteld. De site trok in twee dagen tijd minimaal 10.000 unieke bezoekers. En dat op een website die normaal gemiddeld 50 bezoekers per maand heeft.

De site ging prompt een uur uit de lucht; de beschikbare servercapaciteit kon dit niet aan. Dit was voor degenen die tevergeefs een proefdoosje probeerden te bestellen geen reden om de poging op te geven. Binnen twee uur nadat de site weer live stond maar het bestelformulier tijdelijk was uitgezet, stroomden duizenden mailtjes binnen bij Van der Meulen met het verzoek om toch een doosje te ontvangen.

Verrast
“We zijn compleet verrast door wat er hier gebeurt”, aldus Johan Bruinsma, commercieel directeur van Van der Meulen. “We zijn blij met de belangstelling voor ons nieuwe product maar zijn erg verrast door deze extreme cijfers.

Rusland, Oekraïne en Israel: een raadsel
Er komen zelfs aanvragen binnen uit landen als Rusland, Oekraïne en Israel. Het is vooralsnog een raadsel waarom er ook vanuit die landen zo’n interesse is in Nederlandse proefdoosjes Melba Toast.