Intel onderzocht hoe mensen omgaan met hun mobiele toestellen in het openbaar. Hun onderzoek naar mobiele etiquette wees uit dat maar liefst 70 procent van de ondervraagde Belgen zich ergert aan mensen die te luid bellen in het openbaar. Aan de mobiele etiquette moet gewerkt worden.

Van de ondervraagde Belgen denkt 98 procent dat ze redelijke tot uitstekende mobiele manieren hebben, terwijl maar 76 procent van de ondervraagden de manieren van anderen redelijk tot uitstekend vindt. 67 procent acht etiquetteregels voor het gebruik van mobiele apparaten in openbare ruimten noodzakelijk. De ondervonden ergernis verschilt van leeftijd tot leeftijd. Zo ergert zich maar 9 procent van de 18- tot 24-jarigen aan het gebruik van mobiele apparaten in het openbaar, bij de 55-plussers maar liefst 39 procent.

Internet aan tafel, een pest

De gemiddelde Belg ziet de maaltijd als een gezinsmoment en vindt het gebruik van een laptop aan de eettafel het meest irritant. In het algemeen wordt gevaarlijk of storend gedrag met mobiele apparaten het minst aanvaard.

Hoffelijkheidscampagne

Ook in het openbaar vervoer ontstaat wel wat ergernis door het gebruik van mobiele apparaten. Overlast is onvermijdelijk, maar wat doen de vervoersmaatschappijen eraan en wat kan je doen als medereiziger? Zowel de NMBS als De Lijn krijgen klachten over het gebruik van mobiele apparaten, maar niet overdreven veel.

De NMBS voert sinds 2002 een hoffelijkheidscampagne die de mensen op een ludieke manier aanmaant tot hoffelijkheid tegenover medereizigers. Volgens TreinTramBus, de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers, neemt de vraag naar stille wagons toe, maar in België is dit niet mogelijk door een gebrek aan sociale controle. Zowel TreinTramBus als de NMBS raden dan ook aan om bij overlast de persoon aan te spreken. De treinbegeleiders van de NMBS mogen in extreme situaties boetes uitschrijven, maar vragen in eerste instantie om de overlast te beperken.

© 2011 – StampMedia – Tom Corthaut