Vlaanderen blijft geld naar Wallonië flitsen

In Vlaanderen komen er de volgende maanden ruim 100 flitspalen bij. Daarmee zal het aantal flitspalen tegen 2006 op bijna 1200 liggen. Vlaanderen kiest daarmee voor het investeren in een verkeersveiligheidsbeleid dat strakke handhaving en een hoge pakkans combineert. Het zou niet meer dan logisch zijn dat de opbrengsten van die investering ook in Vlaanderen zouden blijven. Dit is echter niet het geval. De opbrengst van de verkeersboetes verdwijnt volledig in het federale Verkeersveiligheidsfonds (het vroegere Boetefonds), dat vervolgens een deel weer ter beschikking stelt van de 196 politiezones. De verdeelsleutel die het Verkeersveiligheidsfonds daarbij hanteert, is nadelig voor Vlaanderen en zorgt ervoor dat Vlaanderen een veel kleiner deel terugkrijgt dan het bijdraagt.

Dat verkeersveiligheid in het drukbebouwde Vlaanderen een grotere prioriteit is dan in Wallonië, is al jarenlang duidelijk en hoeft op zich geen probleem te zijn. Dat Vlaanderen daarvoor dubbel moet betalen (een eerste maal door de extra investeringen die nodig zijn en een tweede maal door een te geringe terugstorting) is echter onaanvaardbaar. Daarom eist de N-VA de volledige overheveling naar Vlaanderen van verkeersveiligheid met inbegrip van het verkeersreglement én het Verkeersveiligheidsfonds. Op die manier kan Vlaanderen zelf de klemtonen leggen die het wil en zelf de opbrengsten van het Verkeersveiligheidsfonds aanwenden voor het voeren van een eigen verkeersveiligheidsbeleid zegt Kris Van Dijck, fractieleider N-VA Vlaams parlement.

LAAT EEN REACTIE ACHTER