Deze zomer wordt bijna tweemaal zo veel eten besteld bij bezorgrestaurants als in 2010. De grootste Nederlandse eten-bestelsite www.thuisbezorgd.nl wijt dit aan het slechte weer van de afgelopen weken. De extra inkomsten komen voor veel pizza en shoarma bezorgers als geroepen. Het voorjaar was warm en zonnig, waardoor de omzet in de eerste helft van het jaar juist tegenviel.

Hoewel de zomer, net als voor veel andere bedrijven, normaal gesproken voor Thuisbezorgd.nl komkommertijd betekent, bestellen juist nu veel mensen eten. Opvallend is ook een sterke stijging in het aantal mobiele bestellingen, bijvoorbeeld via de iPhone en de Android app. Vaak worden deze bestellingen geplaatst vanaf campings en vakantieparken. Het weer nodigt immers niet bepaald uit om naar buiten te gaan waardoor men liever een pizza bestelt. Steeds meer campings hebben bovendien inmiddels draadloos internet. Vergelijkingsmateriaal van eerdere jaren heeft Thuisbezorgd.nl niet. Mobiel eten bestellen is iets relatief nieuw, bovendien was het weer in voorgaande zomers een stuk beter.

Directeur Jitse Groen: “Terwijl iedereen op mooi weer wacht is dat juist funest voor de bezorgrestaurants. Het aantal bestellingen gaat dan met zo’n 30% omlaag, waardoor veel restaurants in de problemen komen. Slecht weer veroorzaakt over het algemeen juist een enorme stijging van het aantal bestellingen.”

Volgens Groen is de stijging een welkome afwisseling. “Je ziet toch dat men in het voorjaar duidelijk minder omzet draaide. Niet alleen zat het weer tegen, ook is er sprake van toenemende concurrentie van de supermarkten, door zondagopeningen, maar ook doordat veel supermarkten tegenwoordig zelfs met feestdagen zijn geopend.” Thuisbezorgd.nl zelf reageert op het slechte weer door ook in de zomermaanden fors te adverteren, onder andere op TV. Ironisch genoeg wordt onder andere Piet’s Weerbericht gesponsord.

Websites: en www.takeaway.com