‘Zit jij op Social Media sites tijdens vakantie?’ Deze vraag heeft reisorganisatie World Ticket Center gesteld in een telefonisch onderzoek aan 500 reizigers. 42% gaf aan tijdens vakantie minimaal 1 keer op Social Media sites te komen en 58% mijdt hun gehele vakantie Facebook, Hyves en Twitter. Het merendeel van de ondervraagde gezinnen en stellen vindt Social Media bezoek tijdens vakantie een stoorzender, met name vanwege de hoge frequentie dat hun kinderen of geliefde er mee bezig zijn. Bij 21% van deze groep is Social Media bezoek tijdens vakantie zelfs een aanleiding geweest voor een ruzie.

Van het aantal reizigers dat Social Media sites bekijkt tijdens vakantie,,’post’ meer dan de helft ook daadwerkelijk iets over het vakantieplezier op hun prikbord, waarvan 23% daarbij ook foto’s upload. De frequentie van Social Media posts is tijdens een vakantie gemiddeld 3 keer per week. 62% van de ondervraagden kondigt hun vakantieplannen aan op Social Media sites, wat overigens niet verstandig is volgens de politie. Er wordt geadviseerd om geen vakantiedetails te delen op Social Media vanwege het risico op woninginbraak, maar ondanks dit advies blijft meer dan de helft hun vakantiedetails toch online delen. Op de vraag waarom Social Media gebruikers tijdens vakantie zich niets aantrekken van dit advies antwoordde 39% ‘Ik heb mijn profiel op Social Media sites afgeschermd voor vreemden’, 32% ‘Mijn buren houden een oogje in het zeil’, 21% ‘Er verblijft iemand in mijn huis tijdens mijn vakantie’ en 8% ‘vindt dat het risico op een inbraak altijd aanwezig is’.

‘Vakantieplezier en kiekjes van belevenissen zijn enorm leuk om online te delen, maar wij adviseren onze klanten om deze details op Social Media sites pas te delen als zij terug zijn van vakantie, dit voorkomt irritaties bij de reisgenoot en het risico op woninginbraak blijft zo laag mogelijk. Tijdens de oriënterende fase van een reis biedt Social Media wel een veilige uitkomst voor de vakantie voorpret, wij merken dat onze klanten het enorm leuk vinden dat wij meedenken over hun aankomende reisbestemming via Twitter en Facebook.’ Aldus Phillippe de Knijff, Directeur van World Ticket Center