Omroepen schenden reclameregels

Vlaams minister van Media Geert Bourgeois reageert tevreden op de controle van de naleving van de reclameregels door het Vlaams Commissariaat voor de Media (VCM). Vroeger gebeurde die controle enkel wanneer er een klacht werd ingediend. Het huidige onderzoek, dat op eigen initiatief van het VCM werd gevoerd, past volledig in de beleidslijn van minister Bourgeois: betere, eenvoudige regels, die ook moeten worden nageleefd.

De omroepen mogen zich binnenkort trouwens aan een nog strengere controle verwachten wanneer het VCM wordt omgevormd tot de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM). Dat houdt ondermeer in dat haar taken worden uitgebreid met die van de twee andere mediacontroleorganen: de Vlaamse Kijk- en Luisterraad en de Vlaamse Geschillenraad
voor Radio en Televisie. De Vlaamse Regulator voor de Media zal voor het eerst ook zorgen voor een extern toezicht op de naleving van de beheersovereenkomst en de omroepdecreten door de openbare omroep.

De VRM krijgt voor dit uitgebreide takenpakket meer middelen en meer medewerkers, zodat een effectief en slagkrachtig toezicht gegarandeerd is.

Volgens het verdict van het VCM heeft ook de VRT de regels overtreden. Bourgeois betreurt dit. Hij is van mening dat de openbare omroep een voorbeeldfunctie vervult in het naleven van de mediaregelgeving, in dit geval de reclameregels. Bron: Informatieambtenaar Vlaanderen.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER