Het Antwerpse havengebied is op dit moment moeilijk te bereiken voor fietsers uit het noorden van Antwerpen ( o.a. Kapellen, Stabroek, Kalmthout en Ekeren). En dat terwijl toch heel wat mensen uit die regio in één van de vele havenbedrijven werken. De provincie Antwerpen diende daarom een project in bij Europa. Dat moet de havenbedrijven beter bereikbaar maken vanuit het noorden voor het woon – werkverkeer per fiets.

Elke dag pendelen heel wat inwoners van gemeentes zoals Kapellen, Stabroek, Kalmthout en Ekeren naar hun job in de Antwerpse haven. “Het havengebied is echter al jaren een pijnpunt als het op goede fietsverbindingen aankomt vanuit het noorden van Antwerpen. Vooral het rangeerstation en de A12 vormen een grote hindernis voor fietsers.” aldus gedeputeerde voor mobiliteit Inga Verhaert:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fietsen in de haven

De Provincie Antwerpen diende daarom het project ‘Sustainable access to Port Areas’ in bij de Europese Unie. Het project kan deel uitmaken van het Europese 2-zeeën -programma. Dat stimuleert de samenwerking tussen 4 kustgebieden in België, Frankrijk, Engeland en Nederland op verschillende vlakken: economie, milieu, leefkwaliteit…

In eerste instantie onderzoeken de partners hoe het nu is gesteld met de bereikbaarheid in en naar het havengebied en hoe mogelijke problemen kunnen worden opgelost. Daarna start er in de verschillende havensteden een pilootproject om degelijke fietsinfrastructuur aan te leggen. Zo maakt het project de werknemers van de havenbedrijven er ook van bewust dat de fiets een goed alternatief is voor het woon-werkverkeer.

Europese partners

Gedeputeerde Verhaert: “We willen het havengebied op een duurzame manier ontsluiten voor het woon-werkverkeer. Dat is uiteraard niet alleen een uitdaging voor Antwerpen, ook andere havensteden kampen met dezelfde problemen op dat vlak. De Provincie Antwerpen leidt het hele project, maar daarnaast doen ook Kent (Verenigd Koninkrijk ), Etaples (Frankrijk), Brugge, Beveren en de Gentse haven mee”

Het project kost bijna 5 miljoen euro. Het aandeel van de Provincie Antwerpen bedraagt zo’n 1 miljoen euro. De Europese Unie springt voor de helft van dat bedrag bij. Eind november beslist Europa definitief over de goedkeuring van het project. Tegen oktober 2014 zal de Provincie Antwerpen dan samen met een aantal partners (NMBS Groep, stad Antwerpen, Vlaamse overheid, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen) en betrokkenen (havenbedrijven en –werknemers) de gekozen oplossingen op het terrein realiseren.

Leave a Reply
Your email address will not be published.
  • ( will not be published )