Dertig procent minder buurtwinkels

Het aantal buurtwinkels is de voorbije jaren sterk gedaald. In de periode 1999-2003 is het totaal aantal superettes en traditionele bedieningswinkels in België (kleiner dan 400 m²) gedaald met bijna 30% tot 6338 in het jaar 2003. In vergelijking met 1985 is er zelfs een halvering van het aantal buurtwinkels.

De scherpste achteruitgang van de laatste 10 jaar was er in 1999 toen 835 buurtwinkels de deuren sloten. Dat zijn de belangrijkste resultaten van het UNIZO-onderzoek naar de evolutie van de Belgische buurtwinkels. Oorzaken voor de afname zijn de toenemende internationalisering en de schaalvergroting. Deze trend doet zich niet alleen voor in plattelandsgemeenten, maar ook in bepaalde stadswijken. In de tweede helft van de jaren '90 nam de daling sterker toe.

De laatste drie jaar is daling wel steeds kleiner geworden. In 2003 daalde het aantal buurtwinkels voor het eerst sinds 1995 met minder dan 2%. Om een verdere afkalving van de buurtwinkels met hun socio-economisch belang om te keren, stelt UNIZO het Buurtwinkel-PLUS-plan met vier pijlers: Promotie en herwaardering van buurtwinkels, Levendige en ondernemende buurtwinkels, Uitbouwen en innoveren van buurtwinkels, Stimuleren van buurtwinkels voor.

Daarbij wil UNIZO een buurtwinkelpremie van 30% bij renovaties van buurtwinkels vanaf 10.000 euro. Een waardebon, gefinancierd door gemeente en buurtwinkel, voor nieuwe buurtbewoners moet hen de buurtwinkel doen ontdekken. … lees verder op Unizo

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here