Barbie, niet voor mannen

De Barbiepop van Mattel weet decennia lang kleine meisjes te boeien terwijl de militaire Actionman de fantasie van menig jongetje beinvloedt. Tijdens de tentoonstelling in het Textielmuseum in Tilburg zullen Barbie en Actionman het ideaalbeeld van respectievelijk vrouwelijk en mannelijk schoon vertegenwoordigen.

De tentoonstelling geeft de ontwikkeling van Barbie, en soortgelijke poppen als de Brits/Amerikaanse Sindy, weer sinds haar komst in Nederland in 1964. De modetrends kunnen zodanig op de voet worden gevolgd en ook de culturele verschillen worden belicht.

Modeontwerpers zoals Todd Oldham en Byron Lars hebben zich laten verleiden om Barbie te kleden. Er zijn zelfs poppen in Dior gehuld. Maar ook jongeren hebben iets met de eeuwig-populaire Barbie. De Amsterdamse meisjesgroep Silver Scissors heeft een selectie 'barbiebruiden' gekleed. Het ROC Modelyceum Midden-Brabant heeft zich ook laten inspireren door barbies, actionmen en alternatieve modepoppen en het resultaat daarvan is ook op de tentoonstelling te bewonderen.

De alternatieve modepoppen verschenen pas vanaf de jaren 90 op de markt, waarschijnlijk als reactie op de klassieke poppen. Zo introduceerde een Californische producent de Billy & Carlos poppen. Deze gaydolls werden ontwikkeld met een vette knipoog naar de geslachtsloze Ken, het vriendje van Barbie. Fabrikant Bandai kwam met De Bratz Pack, jongens en meisjes van verschillende etniciteit die zich volgens de nieuwste gangsta-mode kleden.

Vorig jaar kwam de islamitische barbie Fulla op de markt. Zij is, geheel in zwarte kleding en burka gehuld, alleen in het Midden-Oosten te koop maar nu voor het eerst in Nederland te zien in het Textielmuseum. De tentoonstelling loopt van 28 mei t/m 25 september. http://www.fashionunited.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER