Oost-Vlaanderen lanceert frisse campagne over duurzaam winkelen

Tomaten in de winter, boontjes uit Kenia, koeken in aparte zakjes. Men staat er niet altijd bij stil, maar gewoon al boodschappen doen, heeft een grote impact op het milieu. Groenten en fruit eten buiten het oogstseizoen, vraagt extra energie voor verwarmde serres, bewaring of opslag. Uit alle windstreken worden producten aangevoerd per vrachtwagen, per boot en per vliegtuig. Verpakkingen worden eerst gemaakt, nadien opgehaald en nadien gerecycleerd of vernietigd. Al die activiteiten zorgen voor meer CO2 uitstoot en andere milieuproblemen. Het is dus hoog tijd voor verandering. Daarom is er de campagne duurzaam winkelen. Dat is groenten en fruit eten in het juiste seizoen, kiezen voor producten uit eigen streek en minder afval kopen. Iedereen wint erbij: de consument is zeker van lekkere, verse producten en de lokale producent is zeker van zijn afzet. Voor minder afval betaalt men ook minder aan de kassa.

De Provincie wil elke Oost-Vlaming op weg helpen naar duurzaam winkelen. Kooplust zorgt namelijk voor een grote afvalberg en veel CO2 uitstoot. Vanaf zaterdag 8 mei start een sensibilisatiecampagne waar 28 Oost-Vlaamse gemeenten actief aan meedoen. De Provincie biedt de deelnemende gemeenten gratis workshops en infosessies aan. Deelnemers kunnen leren hoe ze in de winkel goede keuzes kunnen maken, hoe lekker het wel is om te koken met seizoens- en streekproducten of hoe men duurzame landbouw kan ondersteunen. De Provincie ondersteunt de gemeentelijke communicatie met affiches, blocnotes en een unieke verjaardagskalender.

Via de website www.duurzaamwinkelen.be vindt men meer informatie hierover en kan men ook deelnemen aan de winkeltest (tot en met 31 mei 2010). Hiermee maakt men kans op één van de 113 prijzen die de Provincie uitloot.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here