Microcar: brommobiel zonder rijbewijs

Het is ons altijd een raadsel geweest waarom brommobielen – die grasmachines met koetswerk – zich vrijelijk in het verkeer mogen begeven met achter het stuur eender welke malloot zonder rijbewijs. Maar blijkbaar is het rijbewijsloze publiek een doelgroep met groeipotentieel, want G.M.S. & Import B.V. uit Ede, Nederland, distributeur van Microcar brommobielen in Nederland, België en Duitsland, gaat dit jaar in België van start met de verkoopactiviteiten van Microcar brommobielen. Momenteel is de importeur bezig met de ontwikkeling van een distributienetwerk in België en binnenkort organiseert Microcar van 27 t/m 29 mei een grootse introductieshow van Microcar brommobielen in Belsele.

Volgens de distributeur hebben de microwagentjes de afgelopen jaren trouwens een interessante evolutie doorgemaakt, waardoor deze vervoermiddelen dankzij moderne krachtbronnen, complete uitrustingsniveaus, geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en moderne vormgeving volledig zijn geaccepteerd in het dagelijkse straatbeeld. We tend to disagree, vooral als we vastzitten achter zo'n tuffende rijdende chicane en al helemaal als er een chauffeur achter het stuur zit die op generlei wijze proeve van zijn rijkunst heeft moeten afleggen.

Soit, we willen u toch niet de nieuwste staaltjes van autotechniek onthouden, want Microcar heeft twee nieuwe modellen in de aanbieding.

De MC1 is momenteel het succesnummer van het Franse Microcar en wordt in België in drie kleuren en vier uitvoeringen leverbaar: het Generic basismodel, de Dynamic, de Classic en het topmodel, de Préference. Volgens de fabrikant is de MC1 de modernste brommobiel van Europa. Zo is voorgloeien van de 4-takt Lombardi dieselmotor met automatische transmissie niet nodig dankzij de voorgloeisensor, die wordt geactiveerd bij het openen van het portier, heeft de MC1 een digitaal dashboard en is de MC1 Préference leverbaar met een zonwerend glazen panoramadak. Bovendien levert Microcar de MC1 sinds kort met een airbag en daarmee is dit de eerste brommobiel in Europa die over deze veiligheidsvoorziening kan beschikken.

De allernieuwste aanwinst van Microcar is de MC1 XXL. Dankzij een met 28 centimeter verlengde carrosserie is de beschikbare ruimte voor de inzittenden aanzienlijk toegenomen. Maar bovendien is de bagageruimte dankzij die extra lengte behoorlijk gegroeid. Om alle bagage netjes uit het zicht te kunnen opbergen, is de extra lange MC1 XXL voorzien van een dubbel opklapbare hoedenplank. Bovendien is de XXL standaard uitgerust met een net om de bagage mee vast te kunnen zetten.

Pittig detail: brommobielen hebben geen nummerplaat en kunnen dus ongestoord hun gang aan in 30 km/u zones, plankgas gaan die dingen toch lekker 45 km/u.

In samenwerking met http://www.auto-test.be
[img]www.belg.be/ws/voertuigen/MC12.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here