Lamborghini Miura viert veertigste verjaardag

De Lamborghini Miura, de beroemde supersportwagen uit Italië, viert binnenkort zijn 40ste verjaardag. Automobili Lamborghini gaf het startsein voor de officiële festiviteiten voor die verjaardag op de Technico Classica 2005 in het Duitse Essen (van 7 tot 10 april). De feestelijkheden zullen doorgaan tot in 2006 met een reeks evenementen waarbij het Huis uit Sant'Agata Bolognese, Lamborghini Clubs en talrijke klanten en liefhebbers vanuit heel de wereld betrokken zullen zijn.

Het revolutionaire concept – volledig chassis met een dwarsgeplaatste V12-middenmotor – van wat de supercar bij uitstek zou worden, zag voor het eerst het daglicht in de herfst van 1965 op het Autosalon van Turijn en vestigde de wereldwijde reputatie van het merk Lamborghini. Met dat concept zetten de ontwerpers, de ingenieurs Gianpaolo Stanzani en Gianpaolo Dallara, de basisconcepten van een supersportwagen op zijn kop.

Het «TP400»-chassis (de afkorting staat voor «Transversale Posteriore 4.0 litre» ofwel achteraan dwarsgeplaatste 4,0 l-motor) werd vervaardigd uit staal dat gebogen, gesneden, gelast en geperforeerd was op een manier die eerder aan de luchtvaart herinnerde dan aan een wagen. Dat was een radicale vernieuwing in vergelijking met de gebruikelijke oplossing met een buizenchassis met ronde of ovalen doorsneden.

De complexe constructie uit plaatstaal vormde het onderstel van de wagen, de bevestigingspunten voor de ophanging, de centrale plaats voor de cockpit en de ruimte voor de volledige aandrijflijn, die minstens even revolutionair was. De al gekende en erg gewaardeerde V12-motor uit Bologna, met een cilinderinhoud van 3.929 cm3 en een aangekondigd vermogen van 350 pk werd gewijzigd waardoor een nieuw blok tot stand kwam waarin de versnellingsbak en de koppeling geïntegreerd werden.

Dankzij dat unieke lichtmetalen «beeldhouwwerk» werden de belangrijkste mechanische onderdelen van de TP400 in een specifieke lichte en stijve structuur met beperkte afmetingen samengebracht: ideaal voor een supersportwagen. De plaatsing onmiddellijk achter de cockpit en voor de achterwielen, dus dicht bij het zwaartepunt van de wagen, had bijzonder gunstige gevolgen voor de gewichtsverdeling.

Dat onderstel had waanzinnig veel succes op het Autosalon van Turijn. De belangstelling van befaamde internationale designers, die allemaal geboeid waren door de mogelijkheid om voor dat nieuwe en opwindende onderstel een geschikt koetswerk te bouwen, mondde uit in een reeks vertrouwelijke gesprekken met Ferruccio Lamborghini.

Na enkele weken kon Bertone in februari 1966 officieel bekendmaken dat hij van Lamborghini de opdracht gekregen had om een koetswerk te ontwerpen voor het onderstel. Marcello Gandini, de hoofddesigner van het huis uit Turijn, was eigenlijk al onmiddellijk na afloop van het Autosalon van Turijn op het einde van 1965 aan het project beginnen te werken. De voorstelling van de volledig afgewerkte wagen volgde in een recordtijd – slechts vijf maanden na de presentatie van het onderstel – op het Autosalon van Genève in maart 1966.

Een van de grootste meesterwerken uit de geschiedenis van het design van de automobiel was ontstaan en kreeg de naam van het wildste en meest gevreesde vechtstierenras van Spanje: de Lamborghini Miura.

In samenwerking met http://www.auto-test.be
[img]www.belg.be/ws/voertuigen/lambo.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER