Banksys schuift verantwoordelijkheid defect af

Op 4 december 2004 tussen 15.00 en 20.00 uur was het elektronische betaalverkeer gestoord in heel België wegens problemen in de centrale computer van Banksys. Daardoor konden mensen niet altijd elektronisch betalen. Naar schatting gingen 280.000 transacties verloren. De organisaties Fedis, Unizo, UCM en Banksys stelden een onafhankelijk expert aan die de oorzaak van de panne moest onderzoeken. Professor Dr. Dedene is nu klaar met zijn onderzoek. Hij besluit dat Banksys niet aansprakelijk kan gesteld worden voor het incident. De organisaties willen het hier niet bij laten en vragen Banksys om een afdoende oplossing voor het probleem.

In zijn voorlopig onderzoeksrapport stelt professor Dedene dat de megapanne een samenloop van omstandigheden is. Het gaat om een aantal programmadisfuncties van het systeem, in combinatie met een menselijke fout. De menselijke fout – het foutief uitschakelen tijdens de panne van de Mastercard-functie in plaats van de Visakaart-functie – heeft volgens professor Dedene nauwelijks invloed gehad op het verloop van de panne.

De expert besluit dat Banksys niet aansprakelijk gesteld kan worden. Professor Dedene vindt dat voor de schadebepaling een afzonderlijke studie nodig is. Fedis, Unizo en UCM zijn het daarmee eens, maar vragen dat alvast de menselijke fout vergoed wordt, dus die fout waardoor een aantal Mastercardtransacties verloren gingen.

De organisaties willen echter meer. Hun leden hebben aanzienlijke schade geleden, en – ondanks een aantal technische verbeteringen aan zijn systeem – garandeert Banksys niet dat dergelijke problemen zich niet meer zullen voordoen. Klanten gaan er anderzijds van uit dat zij vandaag altijd en overal met hun betaalkaarten terecht kunnen. Dat is en wordt hen nog dagelijks beloofd. Dus rekenen ook de handelaars er op dat het systeem dat ontworpen is voor elektronische betaling altijd werkt, zeker bij gebrek aan alternatieve systemen op de markt.

Daarom eisen Fedis, Unizo en UCM dat Banksys met technische oplossingen komt die een voortdurende en blijvende garantie bieden voor een perfect werkend elektronisch betalingssysteem. Ze willen hierover zo snel mogelijk met Banksys rond de tafel zitten. De organisaties dringen ook aan op goede en duidelijke afspraken met de leveranciers van Banksys. Zij denken hierbij in eerste instantie aan de telecomoperatoren en electriciteitsleveranciers. Laatstgenoemden zijn immers belangrijke schakels om het betalingssysteem performant te laten werken.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here