Vijf gezonde zomertips met ingrediënten van bij ons

Tijdens de warmere zomerdagen heb je misschien heel wat minder honger. Wat moet je weeral eten? En als je minder eet, hoe krijg je dan voldoende voedingsstoffen binnen? 1. Een lijnvriendelijke milkshake met rode vruchten. Mix een glas magere of halfvolle ijskoude melk met een handvol aardbeien, frambozen en bessen tot een heerlijke milkshake. Door een schep ijs achterwege te laten, bespaar je ongeveer 100 kcal. 2. Een botvriendelijke yoghurtdressing. Een saladedressing op basis van magere yoghurt is minder vet en de toegevoegde yoghurt zorgt voor extra calcium. Extra lekker met verse tuinkruiden, een mespuntje mosterd en een teentje knoflook.

3. Een darmvriendelijke aardappelsalade.

Verstopping of constipatie is heel vervelend, ook op vakantie. Voldoende (water) drinken en kiezen voor vezelrijke voedingsmiddelen zoals volkorenbrood, peulvruchten, groenten en fruit voorkomen dit. Een koude aardappelsalade met lekkere, verse en knapperige groenten kan ook helpen.

4. Een oogstrelende wortelsnack.

Eén middelgrote wortel per dag levert ons genoeg vitamine A (in de vorm van beta-caroteen) voor een koppel stralende ogen. Vitamine A is onder meer nodig voor het goed functioneren van de ogen, met name voor het aanpassen van de ogen aan de duisternis. Een schaaltje geraspte wortelen gemengd met een handvol rozijntjes hapt lekker weg.

5. Een hartvriendelijke visschotel.

Vis en vooral vette vis heeft een gunstig effect op hart- en bloedvaten. Een koude schotel met bijvoorbeeld zalm, forel, sardienen, haring, makreel en sprot is niet te versmaden. Ook lekker op de barbecue.

Meer artikels over gezondheid, preventie en hulpverlening vind je op http://www.hulporganisaties.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER