Schrijven als therapie door Bob Vansant

Henriët van Middendorp, gezondheidspsycholoog aan de universiteit van Utrecht, promoveerde zopas met het onderwerp. ,,Schrijven kan helpen'' ,,Er worden heel wat processen in gang gezet bij het beschrijven van emotionele gebeurtenissen. Mensen moeten de losse elementen in hun hoofd structureren, dingen op een rij zetten, met een duidelijk begin, midden en einde. Dat kan leiden tot nieuwe inzichten.''

Wat de Nederlandse zegt, bevestigt het onderzoek van de Amerikaanse psycholoog James Pennebaker aan de universiteit van Texas. Hij gaf één groep de opdracht te schrijven over traumatische gebeurtenissen, de andere liet hij iets neutraals neerpennen. De conclusie was intrigerend: zij die geschreven hadden over hun emoties, hadden minder last van angsten, nachtmerries en depressies.

Dit alles sluit aan bij eerdere opvattingen waarbij bv. het bijhouden van een 'Psychologisch Dagboek' als middel tot zelfontplooiïng (zie mijn boek 'Alleen met mezelf',2003,Manteau) zeer goede resultaten heeft getoond.

Niet alleen schrijven kan emotionele problemen oplossen. Elke vorm van Ex-pressie is in deze tijd van Im-pressie heilzaam. Zingen,tekenen,muziek maken,toneel spelen,sporten,dansen,joggen…bewegen in het algemeen; zijn antidepressiva die meer effect hebben dan de passieve medicatie. Er moet dus eerder vanalles 'uit' dan dat we nog meer moeten 'slikken'.

In een overvolle samenleving moeten we dus terug ruimte en plaats maken.
Ex-pressie is dus het beste voorbehoedmiddel tegen De-pressie !

Bob Vansant, psychotherapeut

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here