...

Wettelijke criteria van een bril tijdens autorijden

brilSlechts één op de zes automobilisten is op de hoogte van de wettelijke criteria van het dragen van een bril

Unieke BIVV Studie, op aanvraag van Pearle Opticiens, benadrukt het belang van een goed zicht tijdens het autorijden

Je ogen openhouden in het verkeer is essentieel! Hoewel 90% van de informatie in het verkeer visueel is, geeft acht procent van de bestuurders die een bril op sterkte dragen aan niet altijd zijn bril te dragen tijdens het rijden. Het is nochtans zeer belangrijk om een goed zicht te hebben wanneer je aan het stuur zit, dit verzekert een zo kort mogelijke reactietijd in geval van plotse obstakels. Ook is het wenselijk om een aangepaste reservebril of zonnebril op sterkte in de wagen te hebben. In sommige vakantiebestemmingen is dit zelfs wettelijk verplicht.

Het BIVV heeft op aanvraag van Pearle Opticiens een unieke studie tot stand gebracht genaamd: “Experimentele analyse van de impact van beperkte gezichtsscherpte op het rijgedrag via een rijsimulatorexperiment”. De meeste studies met betrekking tot het zicht en rijden zijn gebaseerd op vragenlijsten. Naast een traditionele vragenlijststudie hebben het BIVV en Pearle Opticiens samengewerkt aan een studie die gebruik maakt van een rijsimulator en het mogelijk maakt voor de proefpersonen om een echte rijervaring te beleven met een suboptimaal zicht (5/10) versus een optimaal zicht (10/10) en dit bij goede of slechte zichtomstandigheden, m.a.w., bij daglicht of bij mist. Bij een suboptimaal zicht van 5/10 zie je maar van op 5 meter wat iemand met een optimaal zicht van 10/10 op 10 meter ziet.

Uit deze studie blijkt dat rijden met een suboptimaal zicht (5/10) minder comfortabel, moeilijker en vermoeiender is. Dat leidt tot minder goede inschattingen van verkeerssituaties, een significant tragere reactie op plots remmende voorliggers en een kleinere gekozen afstand tegenover tegenliggers voor manoeuvres, met als gevolg een verhoging van het risico tijdens het rijden, vooral in onverwachte situaties. Zo blijkt dat bij 50 km/u je remafstand bij een suboptimaal zicht, bijna 10 meter langer is dan met een optimaal zicht.

Slechts 4 op 10 rijdt met zonnebril op sterkte:

Slechts 43% van de bevraagde bestuurders1 met correctie gaf aan een zonnebril op sterkte te hebben. Dit zorgt mogelijk voor gevaarlijke toestanden. Indien ze een zonnebril hebben die niet op sterkte is verliezen ze een deel van hun optimaal zicht. Zonder zonnebril rondrijden kan er ook toe leiden dat je door de laagstaande zon verblind wordt. De laatste 5 jaar gebeurden er gemiddeld elk jaar 660 letselongevallen door de laagstaande zon.

Slecht 1 Belg op 6 kent de wettelijke norm voor het zicht tijdens het rijden

Onze wetgeving stipuleert dat bestuurders een binoculaire gezichtsscherpte van ten minste 5/10 moeten hebben. Iets meer dan de helft van de Belgen weet dat er een wetgeving is over dit thema, maar slechts 15% van de ondervraagde Belgen kent expliciet de 5/10 limiet.

In België bestaat er geen verplichting rond het bezit van een reservebril op sterkte. Bestuurders verliezen echter wel eens hun bril of gaan er per ongeluk op zitten. In het buitenland bestaat er in sommige landen een verplichting om een reservebril op sterkte te hebben in de auto. Voor wie deze zomervakantie met de wagen naar het buitenland trekt, moet erop attent zijn dat een dergelijke verplichting in Frankrijk, Duitsland, Portugal, Spanje, Oostenrijk of Zwitserland geldt.

Ann Van De Velde, Marketing Manager bij Pearle Opticiens zegt: “Het is duidelijk dat een aangepaste (zonne-)bril in de auto de veiligheid vergroot, het gemakkelijker maakt om verkeerssituaties in te schatten en zo de rit beduidend comfortabeler maakt. Het is daarom van groot belang om tijdig een aangepaste reservebril en zonnebril op sterkte aan te schaffen vooraleer men op autovakantie vertrekt.”

Karin Genoe, Afgevaardigd bestuurder bij het BIVV zegt: “Rijden met onvoldoende zicht kan grote gevolgen hebben in het verkeer. Daarom is het belangrijk dat iedereen over een optimaal zicht beschikt. Laat je daarom controleren bij een oogarts of opticien. Als je een bril draagt, raden we sterk aan om ook een reservebril of zonnebril op sterkte in de auto te hebben. Zo ben je voorbereid op alle mogelijke situaties op de weg. Natuurlijk geldt deze raad voor een optimaal zicht niet enkel voor autobestuurders, maar voor alle types weggebruikers.”

1*Bevraging brilbezit en brilgebruik in de wagen bij een representatieve Belgische steekproef van 1000 personen. Onderzoek uitgevoerd door het BIVV op aanvraag van Pearle Opticiens in december 2016.