De Lijn raadt reizigers aan om nu al abonnement te kopen

De Lijn raadt haar reizigers aan om niet tot eind augustus te wachten met de aankoop of verlenging van een abonnement. De laatste dagen voor het nieuwe schooljaar is het erg druk in de Lijnwinkels en kunnen de wachttijden oplopen tot een uur en meer. Wie een digitale identiteitskaart en computer met kaartlezer heeft, kan ook online een abonnement kopen. In juli hebben 978 mensen in Vlaanderen een abonnement gekocht via de website. Dat is meer dan een verdubbeling van de verkoop tijdens de negen maanden daarvoor. Steeds meer reizigers kopen hun abonnement dus online. Er zijn drie manieren om een abonnement te bestellen: online kopen, langsgaan in een Lijnwinkel en schriftelijk aanvragen.

De makkelijkste manier om een abonnement te hebben, is het online kopen op www.delijn.be. Daarvoor hebt u een elektronische identiteitskaart (eID), een PIN code en een kaartlezer nodig. Betalen kan met PC banking en kredietkaart. Reizigers kunnen via de website alle betalende abonnementen van De Lijn kopen. Wie online een abonnement koopt, vindt het na drie werkdagen in de brievenbus.

Wie een abonnement wil kopen in een Lijnwinkel, moet zijn identiteitskaart of oud abonnement meebrengen en het abonnement betalen. Het abonnement wordt meteen aangemaakt. Als u verscheidene Buzzy Pazzen met gezinskorting wilt kopen, is ook een recent attest gezinssamenstelling nodig (kan afgehaald worden op de dienst Bevolking van het gemeentebestuur).

U kunt een abonnement ook schriftelijk aanvragen bij de dienst Abonnementen van De Lijn. In dat geval moet de aanvrager minstens twee weken vóór de aanvangsdatum een kopie van zijn identiteitskaart en een ingevuld aanvraagformulier bezorgen. Na overschrijving van het verschuldigde bedrag wordt het abonnement opgestuurd.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here