Discussie over weblogs laait weer op

Je zou kunnen zeggen dat weblogs de spiegel van de maatschappij zijn. Ze hebben hun eigen stijl en regels die hen 'anders' maken en toch vertellen ze gewoon over de wereld rondom ons. Het zijn goed lopende eenmansacties of vriendenclubjes zonder professionele of financiële inbreng. De mensen achter een weblog, zij die al een tijdje meedraaien en regelmatig hun weblog updaten, zijn meestal vrienden omdat ze dezelfde passie delen en ervaringen uitwisselen. Echte webloggers respecteren de regels die ze onderling zelf opstellen en als ze naar elkaar verwijzen is dat een teken van respect. Toeval of niet is het net die huisvlijt die toppolitici en mediareuzen op hun fouten wijzen en soms bij toeval peperdure campagnes de grond in boren.

Kranten en andere media waar aandeelhouders de wetten stellen en hoofdredacteurs enkel denken in termen van oplages weten niet meer waar ze het hebben. Aangezien hogere oplages meer winst betekenen bekijken ze het succes van weblogs met argusogen. Ze vrezen klanten te verliezen en beginnen meteen een eigen weblog om een nieuwe markt aan te boren. Baat het niet dan schaadt het niet, denkt men en de populariteit van weblogs wordt schaamteloos misbruikt. Door professionele weblogs op te zetten vergeet men echter dat deze erg persoonlijk zijn. Zo kan een secretaresse zonder styliste te zijn ons op een aangename manier over haar tuintje informeren. Anderen schuimen het net af op zoek naar nieuwtjes die niet in de krant staan. Sommige webloggers maken zich echter verschrikkelijk druk over hun plaatsje in diverse populariteitspolls. Toevallig een discussie met een scherp commercieel kantje. 'Toevallig', aangezien ook kranten en beroepsjournalisten zich op hun eigen weblog in deze discussie mengen en dezelfde argumenten gebruiken.

In De Standaard schrijft journalist Deckmyn over www.zattevrienden.be, dat een typisch Vlaamse studentikoze weblog zou moeten zijn. Interessant is het feit dat beide sites ongeveer evenveel bezoekers hebben, namelijk 50.000 per dag en ze wel erg aan elkaar gehecht lijken te zijn. We kunnen echter stellen dat een echte Vlaamse blog iets anders is dan een halve sekssite. Wat naakt mag gezien worden, maar een hele site vol blote madammen kunnen we hier toch moeilijk een Vlaamse blog noemen. Slecht voorbeeld dus. Een Vlaamse seksblog dat kan waar zijn, maar een goede weblog zal eerder op een eigen manier eerlijk, speels en leuke manier nieuwsfeiten, politiek en fragmenten uit het dagelijkse leven aan de man brengen.

Wie af en toe de hele handel in weblogs overschouwt is Luc Van Braekel in http://lvb.net/ , maar ja, kunnen kranten blogs van amateur-journalisten wel als bron gebruiken? Een ding is zeker in het verkeerde keelgat geschoten bij sommige bloggers: Deckmyn schrijft in een artikel:" Moeten de traditionele media berichten overnemen van de blogs? En in omgekeerde zin, moet het bloggers verboden worden om zomaar berichten uit die traditionele media te pikken?". Kranten nemen teksten over en bloggers pikken teksten.
http://www.standaard.be/thema/multimedia/index.asp?articleID=GNODG6TD&subsectionid=0

De hele discussie leert ons één ding: de media is op oorlogspad, geen lezers meer want die zijn te kritisch, doelgroepen zijn heilig. Van zodra de markt er rijp voor is krijgen we tijdschriften voor bedplassers, en mag iedere 80-plusser zich inschrijven om een gratis euthanasietijdschrift in de bus te krijgen. Tegen die tijd is de strijd om de weblog achter de rug.

Als toemaatje geven we hier nog enkele webblogs mee.

Kranten

De Standaard – http://standaard.typepad.com/en_nu_even_ernstig/
Het Nieuwsblad – http://nieuwsblad.typepad.com

Vlaamse Blogs

http://dominiek.be
http://gentenaar.blogspot.com/
http://lvb.net
http://zonderzever.blogspot.com
http://www.actualitiek.be
http://www.eskimokaka.be
http://www.hullabaloo.be
http://www.deblondeblogger.be
http://www.gay2day.be

Nederlandse Blogs

http://www.hersenscheet.com
http://www.zeikerdje.com
http://www.badmutsen.nl
http://www.dagelinks.nl
http://www.geenstijl.nl
http://www.volkomenkut.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here