Mercedes R-Klasse : luxe-alleskunner

Het merk met de ster kondigt met veel poeha zijn R-Klasse of Grand Sports Tourer aan. Van valse bescheidenis heeft men geen last bij Mercedes, want ze noemen de R-klasse een auto die een nieuw segment in het leven roept. De R-klasse verenigt de kwaliteiten van verschillende autocategorieën : hij is tegelijk een station wagon, een vrijetijdsauto (SUV), een berline en een eenvolumer.

Met zijn totale lengte van 5.157 millimeter kan de R-Klasse alvast uitpakken met de buitenafmetingen van een prestigeberline. Binnenin staat bijna 64 % van de totale lengte ten dienste van de inzittenden. Naast ruimte pronkt de R-Klasse ook met ongebreidelde luxe : een afzonderlijke cd/dvd-speler voor de achterste inzittenden (optie) met geïntegreerde kleurenschermen in de voorste hoofdsteunen. Een andere luxe-optie is de nieuwe airconditioning THERMOTRONIC met meerdere zones. Ruim tien sensoren en een ventilator van het 'booster' type waken erover dat de temperaturen die de bestuurder, de voorpassagier en de achterpassagiers instellen, constant blijven.

Dat de R-Klasse op een high-end publiek mikt mag duidelijk zijn als we het motorenpalet onder de loepe nemen. De V6- en V8-motoren leveren 224 pk tot 306 pk. Met de krachtige V8-motor onder de kap sprint de R 500 in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 240 km/u (voorlopige gegevens).

Het motorgamma omvat eveneens de nieuwe V6 dieselmotor met directe common-rail injectie van de derde generatie. Hij ontwikkelt vanaf 1.600 t/min. een koppel van 510 Nm, wat in mensentaal verschrikkelijk veel trekkracht is.
De R 350, die wordt aangedreven door de nieuwe V6-benzinemotor (200 kW/272 pk), snelt van 0 naar 100 km/u in ongeveer 8,3 seconden en haalt een topsnelheid van 230 km/u. Alle motoren die de R-Klasse aandrijven, worden gekoppeld aan de 7G-TRONIC automaat met zeven verhoudingen.

De permanente vierwielaandrijving, de elektronische trekkrachtcontrole 4-ETS en de dynamische stabiliteitsregeling (ESP®) moeten een maximaal veiligheidsniveau garanderen. Al deze systemen maken deel uit van de standaarduitrusting, net zoals de pneumatische ophanging achteraan.

De nieuwe R-Klasse zal dit jaar zijn carrière in Amerika aanvatten vanaf de herfst 2005 en vanaf begin 2006 zal hij beschikbaar zijn voor de Europese klanten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar aangezien het persbericht volstond met woorden zoals, exclusief, luxe en dies meer kan men ervan uitgaan dat deze luxe-alleskunner een pittig prijskaartje zal krijgen.

Philip De Paepe

In samenwerking met http://www.auto-test.be
[img]www.belg.be/ws/voertuigen/mercedesrgr.jpg[/img]

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here