Hoe verniel je 4.703 gloednieuwe wagens?

Het begon allemaal twee jaar geleden, toen een vrachtschip met 4.703 gloednieuwe Mazda's aan boord, bijna zonk in de Stille Oceaan. De 'Cougar Ace' dreef een aantal weken op de zee, aan een hellingshoek van 60°, alvorens ze hem recht konden trekken en naar de kust slepen. Op dat moment stond Mazda voor een verschrikkelijk dilemma: wat doe je met 4.703 gloednieuwe, blinkende wagens waar ogenschijnlijk niets aan scheelt. Ze waren veilig vastgemaakt gedurende de reis, maar niemand kon met zekerheid zeggen wat er allemaal gebeurt met een wagen die gedurende enkele weken in een hoek van 60° heeft gehangen. De Japanse autofabrikant nam het zekere voor het onzekere en besloot de auto's te vernietigen, hoewel honderden mensen geïnteresseerd waren in de wagens: scholen wilden de auto's voor cursussen automechaniek, Hollywood vroeg ze voor filmstunts en brokkenpiloten wilder erin gaan joyriden. Maar Mazda sloeg ieder aanbod af.

De automaker kon immers het risico niet lopen op een dag tegen een rechtszaak aan te lopen, wanneer bijvoorbeeld een airbag niet meer functioneert door teveel zeezout. Ook waren ze bang voor bedriegers die de auto's als nieuw zouden verkopen. Dat gebeurde met duizenden 'Katrina-wagens', auto's die geborgen werden na de orkaan Katrina, en met een likje verf verpatst werden in Zuid-Amerika, mét defecte electronica en zand in de motoren. Om er zeker van te zijn dat geen enkel onderdeel terug op de markt verkocht wordt, moet iedere bout verbrijzeld worden, iedere batterij onklaar gemaakt, iedere autoband gesmolten en iedere autoradio vermorzeld. De airbags geven nog het meeste problemen: het duurt ongeveer 5 minuten om een airbag te ontladen. Met 6 airbags per auto ben je al gauw een half uur bezig. Daarom werd zelfs een speciaal airbag detonatiesysteem ontwikkeld om het proces efficiënter te laten verlopen. Wat over blijft is een gigantische hoop metaal, die naar Azië versleept wordt om daar te worden gerecycleerd. Of zoals een sloper het verwoordt: "Waarschijnlijk worden het toch weer auto's".

Bron: http://netto.tijd.be

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here