...

Online rijsimulator op toekomstige Ring rond Brussel

simulaterOnline rijsimulator wijst de weg op toekomstige Ring rond Brussel

*Het Agentschap Wegen en Verkeer lanceert een online rijsimulator om de nieuwe Ring rond Brussel uit te testen. Op www.werkenaandering.be/simulator (link) kies je een route naar keuze en bestuur je een virtuele auto met behulp van de pijltjes op je toetsenbord. Bedoeling is vooral om bestuurders te
laten kennismaken met de parallelstructuur van de toekomstige Ring.*

Online rijsimulator op de toekomstige Ring

Op www.werkenaandering.be/simulator zie je het dashboard van je virtuele auto. Je kiest eerst een vertrekpunt (Dilbeek, E40 Gent, A12 Antwerpen, E19 Antwerpen, E40 Brussel of Wezembeek-Oppem). De besturing gebeurt met de pijltjes op je toetsenbord.

De online rijsimulator is gebaseerd op een voorontwerp en komt dus niet 100% overeen met de toekomstige Ring. Hij vertoont mogelijk nog fouten die worden weggewerkt in het definitieve plan.

Eerste kennismaking met parallelstructuur

De Vlaamse overheid wil met de online rijsimulator bestuurders vooral laten kennismaken met de parallelstructuur van de toekomstige Ring. Die bestaat uit hoofd- en parallelrijbanen en een aantal knooppunten: een heel nieuwe structuur voor het wegennet in Vlaanderen.

Offline rijsimulator

De Vlaamse overheid liet eerder al een offline rijsimulator ontwikkelen. Je zet een virtual reality-bril op die reageert op je oogbewegingen. Gas geven en remmen doe je met pedalen, net zoals in een echte auto. De rijsimulator geeft een realistisch beeld in HD. Ingenieurs van de Vlaamse overheid
gebruiken hem om signalisaties te verfijnen, in het najaar staat hij op infosessies voor de omwonenden.

Herinrichting voor veiliger en vlotter verkeer

Op de nieuwe Ring worden lokaal en doorgaand verkeer van elkaar gescheiden. Doorgaand verkeer volgt over langere afstand de Ring, lokaal verkeer gebruikt de Ring om een op- of afrit te nemen tussen twee knooppunten. Wisselen van hoofd- naar parallelrijbaan of vice versa gebeurt op een van de knooppunten.

De nieuwe structuur moet komaf maken met de gevaarlijke weefbewegingen van auto’s en vrachtwagens. Die rijden kriskras door elkaar omwille van de vele
op- en afritten. De werken aan de Ring rond Brussel starten in 2019.