Tachtig procent van de Vlaamse KMO's heeft een eigen website

Tachtig procent van de Vlaamse KMO's heeft een eigen website, evenveel als in 2006. Slechts een vijfde verkoopt via de website, zowel B2C als B2B. Bij 6% van de Vlaamse KMO-ondernemers kan je rechtstreeks via de site betalen. Dat is een verdubbeling in vergelijking met 2006. Dat blijkt uit een UNIZO-enquête bij een representatief staal van 400 Vlaamse KMO-ondernemers. Vlaamse ondernemers liggen qua e-commerce ver achter op het Europees gemiddelde. Om ondernemers te stimuleren een veilige, klantvriendelijke webwinkel te ontwikkelen, lanceerde UNIZO een e-commerce audit. Ondernemers wiens website voldoet aan een aantal kwaliteitseisen, mogen het UNIZO e-commercelabel voeren. UNIZO onderzocht ook het zoekgedrag van Vlaamse zelfstandige ondernemers. Drie vierde zoekt productinformatie via Google, 20% gaat naar de site van de fabrikant en 2% gebruikt een andere zoekmachine. In vergelijking met eerder UNIZO-onderzoek in 2006 steeg de populariteit van Google met 10%.

73% van de Vlaamse KMO's heeft al producten gekocht via het internet. Dit is een status-quo ten opzichte van 2006. 30% blijft onbereikbaar via het web. Voor aankopen via het internet betaalt ruim één op twee (55,2%), indien mogelijk, via overschrijving. Eén derde (34,8%) verkiest de creditkaart. Online betalen met de bankkaart (debetkaart) en bij aflevering blijken weinig populair. 77% van de Vlaamse KMO's stelt vertrouwen in kwaliteitslabels voor sites. 65,9% vindt wel dat het label moet uitgaan van een betrouwbare en gekende partij. Slechts 2% doorliep zelf al met succes een certificeringprocedure voor een kwaliteitslabel.

Om ondernemers te stimuleren een veilige, klantvriendelijke webwinkel te ontwikkelen, lanceerde UNIZO een e-commerce audit. Sites die beantwoorden aan de wettelijke vereisten en aan de voorwaarden voldoen inzake gebruiksgemak en veiligheid zoals neergeschreven in de code, ontvangen het UNIZO e-commercelabel.

Een site met het UNIZO e-commercelabel bevat correcte en volledige informatie over het bedrijf en de ondernemer achter de site. Ook de prijzen van de goederen of diensten, eventuele bijkomende leveringskosten, betalingsmogelijkheden en -voorwaarden en annulatiemogelijkheden staan ondubbelzinnig vermeld op de site. Bij online bestellingen ontvangt de koper bovendien een bevestiging van zijn order met daarop alle gegevens van de transactie ter controle. Online betalingen moeten gebeuren via een erkende payment service provider. De privacy van de bezoeker moet gewaarborgd zijn en dat moet conform de wettelijke bepalingen vermeld staan op de site.

Wanneer ondernemers productinformatie zoeken via het internet gebruikt drie vierde (75,2%) in eerste instantie de zoekmachine Google. Het aandeel van de andere zoekmachines samen is marginaal (2,2%). Ongeveer één vijfde gaat rechtstreeks naar de site van de fabrikant. Slechts een minderheid (2%) zoekt geen productinformatie via het internet. Een bijna verwaarloosbaar aantal ondernemers (1,2%) zoekt in eerste instantie productinformatie via andere internetkanalen (startpagina's, portaalsites, internetfora,

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here