De gefacelifte Renault Laguna heeft een nieuw snoetje gekregen, maar dat is niet het belangrijkste nieuws. De Laguna behoorde al tot de veiligste wagens in zijn categorie maar daar doet de Franse constructeur nu nog een schepje bovenop met het Renault veiligheidssysteem van de derde generatie. Dat omvat veiligheidshoofdsteunen vooraan, wegklapbare hoofdsteunen achteraan, een dubbele gordelspanner voor de bestuurder, driepuntsgordels voor alle plaatsen, een antidoorschuifsysteem voor alle plaatsen en ten slotte nog eens standaard acht airbags. Die airbags zijn trouwens intelligenter geworden, ze absorberen de energie beter in meer verschillende types van aanrijdingen.

Naast veiligheid was voor de ingenieurs ook de verhoging van het rijplezier een prioriteit. Dat is zeker het geval bij de nieuwe GT-versie, die een specifieke chassisafstelling kreeg die aan de Laguna een dynamische wegligging geeft. Ook het onderstel van de "gewone" Laguna werd bijgeschaafd voor een betere mix comfort/wegligging. Zo is de nieuwe Laguna beter gedempt en kreeg hij ook een efficiënter remsysteem.

[img]www.belg.be/ws/voertuigen/rlagunab.jpg[/img]

Binnenin is de Laguna uitgerust met degelijker materialen, een opgefrist dashboard en met het nieuwe Carminat navigatie- en communicatiesysteem, dat o.a. een GPS, bluetooth-technologie voor handenvrij bellen en een hoogwaardige Cabasse Tronic Auditorium-radio omvat.

U kan de nieuwe Laguna bestellen met vijf benzinemotoren: een 1.6 16-klepper van 115 pk, een 2-liter 16-klepper van 135 pk, een 2.0 T van 170 pk, een 3.0 V6 24-klepper van 210 pk en de 2-liter turbomotor van 205 pk voor de GT-versie. Het dieselaanbod bestaat uit een 1.9 dCi in vermogensversies van 110 en 120 pk en een 2.2 dCi van 150 pk.

De Renault Laguna komt nu op de markt en zal in zijn goedkoopste versie met 1.6 benzinemotor