De ondernemingen uit de Tramstraat, het industrieterrein en het Technologiepark in Zwijnaarde hebben overleg gehad met de Gentse Schepen voor mobiliteit, Karin Temmerman. De bezorgdheid van de bedrijvenorganisatie en de bedrijven over de slechte verkeersveiligheid en de ontoereikende ontsluiting van Zwijnaarde was hierbij het gespreksonderwerp. De bedrijven willen samen met de stad meewerken aan een geïntegreerd plan dat ontsluiting, verkeersveiligheid en openbaar vervoer duurzaam moet aanpakken.

De omgeving kampt al jaren met een structureel probleem van gebrekkige mobiliteit en verkeersveiligheid. Zwaar vrachtverkeer wringt zich doorheen dorpstraten, honderden scholieren laveren fietsend tussen het gemotoriseerd verkeer naar school en ongezien veel sluipverkeer creëert gevaarlijke verkeerssituaties in het technologiepark. Met in het achterhoofd de grootschalige ontwikkelingen die de komende jaren de mobiliteitsdruk op de regio nog aanzienlijk zullen verzwaren (The Loop, Arteveldestadion, wetenschapspark Ryvissche) trok VOKA met een vertegenwoordiging van de lokale bedrijvengroepen aan de alarmbel. Zij willen weten hoe de stad Gent dit uiterst complexe dossier zal aanpakken.

Centraal in het dossier staat de doortrekking van de ringweg R4 van aan de Heerweg Noord (Zwijnaarde) tot aan de Guldensporenlaan (Merelbeke). Deze werken zullen aanvatten in 2010. De stad bevestigt hierbij in nauwe samenspraak met Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer dit op te volgen. Schepen Temmerman: "Gent wil, net als de bedrijven, een duurzame oplossing bieden aan de problemen. Zij wil voor de toekomst een mobiliteitsbedrijf opzetten waarbinnen het parkeerbedrijf, de verkeerstechnische politie, de dienst mobiliteit en AWV in overleg zullen samenwerken".

Ook inzake verkeersveiligheid zitten stad en bedrijfswereld op één lijn. Bestaande gevaarlijke punten als het ontbreken van een voetpad in de Klaartestraat, de verkeerssituatie van voetgangers in de Tramstraat en de oversteek van de Zwijnaardse Steenweg aan de voet van de brug over de E40 krijgen van de dienst Mobiliteit van de stad op uitdrukkelijke vraag van Voka en de bedrijven meteen extra aandacht. Voor het openbaar vervoer wordt een doortrekking van de tramlijn naar het centrum van Zwijnaarde voorzien. Hierbij zal een passende coördinatie met de werken aan de R4 aan de dag worden gelegd.

Voor een goede ontsluiting van de nieuwe ontwikkelingen Arteveldestadion en The Loop liggen ook reeds scenario's klaar. Zolang de R4 niet volledig is gesloten, zal voor het stadion een tijdelijke oplossing worden gezocht via de Sluisweg of de Sint-Denijslaan. Voor Flanders Expo komt er een rondweg waardoor niet het volledige contingent bezoekerstromen meteen op de uitvalswegen terechtkomt.

Guido Van Peeterssen.