...

30 miljoen euro voor goederenvervoer per spoor

trein30 miljoen euro steunmaatregelen voor het goederenvervoer per spoor

De Kamercommissie Infrastructuur besliste vandaag om de steunmaatregelen voor het goederenvervoer op het spoor vast te leggen tot 2017. Zowel voor 2015 als voor 2016 bedraagt het budget daarvoor 15 miljoen euro. “Een van de meest effectieve middelen om vrachtwagens van de weg te krijgen, wordt zo versterkt” zegt N-VA-Kamerlid Daphné Dumery.

Het gaat om de subsidies voor gecombineerd en gespreid vervoer (treinen met ladingen van verschillende afzenders met verschillende bestemmingen). Vooral voor Vlaanderen is dit een goede zaak. De steun voor spoortransporten kan in de havens op veel bijval rekenen. Sommige havenbedrijven zijn voor het vervoer van delicate stoffen volledig aangewezen op het spoor. Dat geldt vooral voor de chemische sector.

“De steun aan goederenvervoer op het spoor is een van de meest effectieve instrumenten voor vermindering van files”, zegt Daphné Dumery. “Bedrijven worden aangemoedigd om hun transporten via het spoor te organiseren, in plaats van met vrachtwagens. Zo verlicht de druk op onze autosnelwegen. De veiligheid verbetert en ook voor het milieu is dit een heel goede zaak.”

De steun voor het goederenvervoer bestaat al langer. Onder de vorige regering stond de steun voor het goederenvervoer regelmatig ter discussie: elk half jaar werd de afschaffing overwogen. “Het gevolg was dat bedrijven helemaal geen zekerheid hadden over het voortbestaan van de maatregel en ervoor terugschrokken om hun vrachtwagens in te ruilen voor het spoor. We zijn blij dat de Zweedse coalitie knopen doorhakt en voor langere tijd rechtszekerheid biedt”, aldus Dumery.

“Deze beslissing geeft ook goederenvervoerder B-Logistics een duwtje in de rug”, zegt collega Wouter Raskin. “Het bedrijf krijgt daarmee de kans om stilaan uit te groeien tot een succesvolle commerciële onderneming die een belangrijke rol kan spelen in een concurrentiële markt.”